Θεατρική Κατασκήνωση Σπέτσες 2011 Camera Slideshow
Θεατρική Κατασκήνωση 2011

«Όλος ο κόσμος μια σκηνή…»

& 4η Κατασκήνωση Νέων “Νεανικές Θεατρικές Φωνές”

Σπέτσες 25-30 Αυγούστου 2011

«Χιλιάδες χρόνους περπατάμε. Λέμε τον ουρανό «ουρανό» και τη θάλασσα «θάλασσα». Θ’ αλλάξουν όλα μια μέρα κι εμείς μαζί τους θ΄ αλλάξουμε … προς το βαθύτερο νόημα ενός ταπεινού Παραδείσου, που είναι ο αληθινός μας εαυτός, το δίκιο μας, η ελευθερία μας, ο δεύτερος και πραγματικός ηθικός μας ήλιος.» Οδυσσέας  Ελύτης, Ο Μικρός Ναυτίλος

2002-2011: 10 Χρόνια Θεατρικές Κατασκηνώσεις: Μικρές και μεγάλες ιστορίες, πορείες παράλληλες, αναζητήσεις, συναντήσεις. Δάσκαλοι, μαθητές, καλλιτέχνες που δημιουργούν μαζί, που γελάνε μαζί, που χορεύουν και τραγουδούν μαζί, που συγκινούνται μαζί  σε αλαφρωμένες μέρες. Φίλοι  απ’ όλη την Ελλάδα, απ’ την Ευρώπη, απ’ την Αμερική, απ’ την Ασία. Μια μεγάλη παρέα που διευρύνεται κάθε καλοκαίρι. Αυτή είναι 10 χρόνια τώρα η Θεατρική Κατασκήνωση στις Σπέτσες. Ένας τόπος συνάντησης, χαράς, δημιουργίας, προσωπικής και συλλογικής μεταμόρφωσης. Κάθε φορά πλάθουμε ρόλους και ζωντανεύουμε  σκηνές με την πίστη ότι «όλα θα αλλάξουν μια μέρα και εμείς μαζί τους θα αλλάξουμε», όπως λέει κι ο ποιητής. Με την ίδια δύναμη και ελπίδα το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση γιορτάζοντας  φέτος τα 10 χρόνια της Θεατρικής Καλοκαιρινής Κατασκήνωσης-Σεμιναρίου, ανανεώνει το ραντεβού  μας στις Σπέτσες για τις 25-30 Αυγούστου 2011. Στο χώρο της Αναργυρείου Σχολής Σπετσών, δίπλα στη θάλασσα, εκπαιδευτικοί, ηθοποιοί, σκηνοθέτες, θεατρολόγοι, φοιτητές, εμψυχωτές νεανικών ομάδων και  νέοι θα  συνθέσουν και φέτος  και θα αφηγηθούν συλλογικά ιστορίες, θα  πλάσουν ρόλους, θα ανακαλύψουν πώς  μπορεί να αξιοποιηθεί  το θέατρο στη διαχείριση συγκρούσεων, θ’ απελευθερώσουν το εγκλωβισμένο συναίσθημα,  θα κάνουν πρόβες για παράσταση, θα γνωρίσουν διαφορετικές θεατρικές τεχνικές και φόρμες. Η Κατασκήνωση-Σεμινάριο περιλαμβάνει βιωματικά εργαστήρια  και τη 4η κατασκήνωση νέων “Νεανικές Θεατρικές Φωνές”. Στη νεανική αυτή ομάδα συμμετείχαν και 2 έφηβοι από την Παλαιστίνη, συγγραφείς δύο από τους “Μονολόγους από τη Γάζα”, κειμένων που αποτέλεσαν βάση για το μεγάλο ομόνωμο πρόγραμμα του Δικτύου το 2010. Περιλαμβάνει επίσης προβολές ταινιών και συζητήσεις κάτω από τα πεύκα της αυλής, άσκηση, μπάνιο, ξεκούραση και φυσικά, διασκέδαση. Φέτος θα παρουσιαστεί από τον David Oddie και η παράσταση Albert & Equiano”, η οποία θέτει το θέμα της κοινωνικής δικαιοσύνης μέσα από μια ιστορική βιογραφία. Η παράσταση σημείωσε μεγάλη επιτυχία στη Μ. Βρετανία, την Παλαιστίνη και σε πολλές αφρικανικές χώρες. Το τελευταίο απόγευμα θα γίνουν οι παρουσιάσεις της δουλειάς των εργαστηρίων και θα γιορτάσουμε τα 10 χρόνια της Κατασκήνωσης μαζί με εμψυχωτές και φίλους που συνέβαλαν στην μέχρι τώρα πορεία της.

100 και 1 άνθρωποι συμμετείχαν στο πρόγραμμα της κατασκήνωσης, το οποίο εκτός από τα εργαστήρια συμπεριέλαβε και παράλληλες εκδηλώσεις: - Παρουσίαση 5 μονολόγων από τη Γάζα: 2 από αυτούς ακούστηκαν στην αυθεντική τους γλώσσα, τα αραβικά, από τους ίδιους τους συγγραφείς τους, ενώ 3 ακούστηκαν στα ελληνικά, από εφήβους που συμμετείχαν πέρυσι στο πρόγραμμα “Μονόλογοι από τη Γάζα” σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας. Συγκινητική ήταν η στιγμή όταν μία από τις μαθήτριες άκουσε το μονόλογο που έπαιζε στο περσυνό πρόγραμμα, να παίζεται στα αραβικά από τον ίδιο του το συγγραφέα, ένα συνομίληκό της. - Διάλεξη & προβολή βίντεο από τη Τζωρτζίνα Κακουδάκη, με τίτλο: τα είδη του χιούμορ στην κινηματογραφική γλώσσα. Η πολύ αστεία παρουσίαση αποτέλεσε τροφή για σκέψη γύρω από τη διαχείριση του χιούμορ στο σχολείο, στα πλαίσια μιας θεατρικής παράστασης, αλλά ακόμη κι όταν αυτό προκύπτει αυτό στην ίδια την τάξη. - Παρουσίαση του έργου “Albert & Equiano”, ενός μονολόγου όπου ο ηθοποιός David Oddie ενσάρκωνε όλους τους ρόλους για να μας διηγηθεί την τρομερή ιστορία του Equiano, ενός παιδιού που έγινε σκλάβος και που κατάφερε να εξαγοράσει την ελευθερία του. - Παρουσίαση του εργαστηρίου νέων, με τίτλο: “Συναίσθημα: αποκαθιστώντας τη σχέση μας με τον εαυτό μας και τους άλλους”. Η κατασκήνωση έκλεισε με ένα πάρτυ για τα 10 χρόνια θεατρικής κατασκήνωσης, στο οποίο συμμετείχαν κι άλλοι φίλοι και συνεργάτες του Δικτύου από τη μέχρι τώρα πορεία του.

ΕΜΨΥΧΩΤΕΣ-ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ:  Δημήτρης Καταλειφός, ηθοποιός, David Oddie, ηθοποιός, παιδαγωγός, εισηγητής των διεθνών προγραμμάτων ARROW και INDRA (διεθνής συμφιλίωση μέσω της Τέχνης),  Κώστας Φιλίππογλου, σκηνοθέτης, ηθοποιός, Σοφία Πάσχου, ηθοποιός,   Koldo Vio, σκηνοθέτης, θεατροπαιδαγωγός, Μάρθα Κατσαρίδου, εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός, Τζωρτζίνα Κακουδάκη,ηθοποιός, θεατρολόγος 

Εργαστήριο 1: Η λύση του δράματος: θέατρο/δράμα και διαχείριση συγκρούσεων, David Oddie, ηθοποιός, παιδαγωγός, εισηγητής των διεθνών προγραμμάτων ARROW και INDRA (διεθνής συμφιλίωση μέσω της Τέχνης)

Σ’  αυτό το βιωματικό σεμινάριο οι συμμετέχοντες θα έχουν τη δυνατότητα να  κατανοήσουν σε βάθος την έννοια της ‘σύγκρουσης’, να μελετήσουν τις  προσωπικές τους αντιδράσεις σ’ αυτή και να διερευνήσουν το ρόλο που  μπορεί να παίξει το θέατρο/δράμα στο μετασχηματισμό της. Οι  άστοχες αντιδράσεις σε μια σύγκρουση μπορεί να οδηγήσουν σε μεγάλα  δεινά. Είναι πλέον ανάγκη να προσεγγίζουμε τις συγκρούσεις με  πρωτοποριακούς, δημιουργικούς τρόπους, οι οποίοι δεν παραγνωρίζουν τον  βαθύ πόνο, την οργή και το αίσθημα αδυναμίας που βιώνουν κάποιοι  άνθρωποι. Η σύγκρουση είναι σαν τη φωτιά. Καίει και καταστρέφει. Εμείς,  όμως, θα διερευνήσουμε πως μπορεί να γίνει «ευκαιρία για δημιουργικές  και εποικοδομητικές διαδικασίες αλλαγής, οι οποίες συμβάλλουν στον  περιορισμό της βίας και στην υπερίσχυση της δικαιοσύνης, και  ανταποκρίνονται στην καθημερινότητα των ανθρω-πίνων σχέσεων» (John Paul  Lederach). Θα  δούμε πώς το θέατρο/δράμα μπορεί να συμβάλει στο μετασχηματισμό της  σύγκρουσης σε προσωπικό, πολιτισμικό και κοινωνικό επίπεδο, και στην  αντιμετώπιση ρατσιστικών φαινομένων. Αξιοποιώντας στοιχεία της έρευνας  που διεξάγεται τα τελευταία δέκα χρόνια στην Αυστραλία, θα προτείνουμε  συγκεκριμένες στρατηγικές βασισμένες στο θέατρο/δράμα για την  αντιμετώπιση των συγκρούσεων και του εκφοβισμού στα σχολεία. Ο  David Oddie δίδαξε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δούλεψε ως ηθοποιός, και στη συνέχεια ίδρυσε το θεατρικό οργανισμό Plymouth Barbican Theatre Company και τον καλλιτεχνικό εκπαιδευτικό οργανισμό Barefoot του Πλύμουθ. Το 1999 σχεδίασε το προπτυχιακό πρόγραμμα θεατρικών σπουδών για το Πανεπιστήμιο του Πλύμουθ St. Mark and St. John (UCP Marjon), στο οποίο και δίδαξε. Το 2004 σχεδίασε και άρχισε να εφαρμόζει το πρόγραμμα ARROW - Art: a Resource for Reconciliation Over the World (Τέχνη: μια Δύναμη Συμφιλίωσης ανά τον Κόσμο), το οποίο ο υπέρμαχος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων Αρχιεπίσκοπος Ντέσμοντ Τούτου χαρακτήρισε ως «συναρπαστικό και άκρως επίκαιρο». Με το πρόγραμμα ARROW δούλεψε μεταξύ άλλων στη Δυτική Όχθη, στο Κόσσοβο, στη Σιέρα Λεόνε και στη Νότια Αφρική. Το 2006 έλαβε το βαθμό του National Teaching Fellow της Ακαδημίας Ανώτερης Εκπαίδευσης της Βρετανίας, ενώ το 2008 του απονεμήθηκε ο τιμητικός τίτλος MBE (Member of the Order of the British Empire) για τις υπηρεσίες και το έργο του. Αντλώντας από την πολύπλευρη εμπειρία του σχεδίασε και ένα πιλοτικό μεταπτυχιακό πρόγραμμα για το UCP Marjon με τίτλο «Δημιουργικός μετασχηματισμός των συγκρούσεων μέσα από τις τέχνες». Αυτήν την περίοδο αναπτύσσει μια νέα πρωτοβουλία, το Συνέδριο INDRA - IΝternational Development of Reconciliation through the Arts (Πρωτοβουλία για την Ανάπτυξη της Διεθνούς Συμφιλίωσης μέσω των Τεχνών).

Εργαστήριο 2: Σωματικό Θέατρο και αυτοσχεδιασμός: σύνθεση και  παρουσίαση ιστοριών σε ομαδικό καμβά, Κώστας Φιλίππογλου, σκηνοθέτης, ηθοποιός, Σοφία Πάσχου, ηθοποιός

Το story telling υπάρχει σε όλους τους πολιτισμούς και σε όλες τις  φυλές του πλανήτη. Είτε ακούγοντας την αφήγηση μιας ιστορίας γύρω από  την φωτιά, είτε παρακολουθώντας μια ιστορία που παριστάνεται θεατρικά,  είτε βλέποντας μια ταινία στον κινηματογράφο, οι ιστορίες υποκινούν την  φαντασία μας και μας προσφέρουν διασκέδαση και νόημα. Σε  αυτόν τον κύκλο θα επικεντρωθούμε στις θεμελιώδεις αρχές και τεχνικές  του story telling, χρησιμοποιώντας εικόνες, μουσική, κίνηση και κείμενο,  που θα δημιουργήσουμε συλλογικά. Θα ανακαλύψουμε όμως και τις  δυνατότητες και τις διαφορετικές δυναμικές του χώρου του χρόνου και του  ρυθμού. Είτε  δημιουργώντας μια επική ιστορία πάνω σε μία μικρή εξέδρα, είτε  παίζοντας μελόδραμα σε μια άδεια μεγάλη σκηνή, είτε δραματοποιώντας  διηγήματα, αυτή η δουλειά θα βοηθήσει τον εμψυχωτή-ηθοποιό-δημιουργό, να  αναπτύξει τις ικανότητές του, αλλά θα βοηθήσει και το γκρουπ να παράγει  συλλογικά, πρωτότυπο έργο. Ο Κώστας Φιλίππογλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1965. Ξεκίνησε τις θεατρικές του σπουδές στην Αθήνα και συνέχισε την εκπαίδευσή του με ηθοποιούς δασκάλους από τον Πήτερ Μπρούκ την Αριάν Μνουσκίν και την Théâtre de complicité. Από το 1985 εργάζεται στην Ελλάδα ως ηθοποιός έχοντας συμμετάσχει σε αρκετές παραγωγές. Έχει δουλέψει στο θέατρο "Τεχνοχώρος", με την ομάδα "Θέαμα" του Γιάννη Κακλέα, στο θέατρο "Αμόρε" με το "Θέατρο του Νότου" και σε πολλά άλλα. Από το 1999 δουλεύει κυρίως στο εξωτερικό με την θεατρική ομάδα "Complicité" και παίρνει μέρος στις παραστάσεις και τα εργαστήρια που δίνει η ομάδα στην Αγγλία, την Ευρώπη και τις Η Π Α. Έχει παίξει στο έργο "mnemonic", που ξεκίνησε να παίζεται το 1999 και συνεχίστηκε μέχρι το 2003. Με αυτό το έργο έπαιξε στο National Theatre του Λονδίνου και σε θέατρα της Αγγλίας, της Ευρώπης και της Ν. Υόρκης. Από το 2004 έως το 2006 έπαιζε στο έργο του Σαίξπηρ "measure for measure" για το National Τheatre του Λονδίνου καθώς και σε θέατρα της Ευρώπης και της Ινδίας. Έχει επίσης συμμετάσχει σε ερευνητικά workshops της ομάδας για άλλες της παραγωγές. Το 2005 έπαιξε στην παράσταση "Beauty and the Beast", σε σκηνοθεσία John Wright, στον καθεδρικό ναό του Κόβεντρυ. Από το 1997 εργάζεται και ως δάσκαλος θεάτρου. Με αυτήν την ιδιότητα στην Ελλάδα έχει διδάξει: ως επίκουρος καθηγητής στο θεατρικό τμήμα του Πανεπιστημίου Πατρών, στη δραματική σχολή «Αρχή» της Ν. Καρά, στα σεμινάρια του Υπουργείου Παιδείας για το θέατρο στα σχολεία, καθώς και σε οργανωμένα εργαστήρια με συμμετέχοντες ηθοποιούς ή σπουδαστές. Στο εξωτερικό έχει διδάξει θέατρο στο Λονδίνο, σε σχολεία, δραματικές σχολές και στα εργαστήρια που διοργανώνει η complicité. Στο Ισραήλ, δίδαξε στο ΜΑΤΑΝ, ειδικό σχολείο καλών τεχνών. Στη Νέα Υόρκη έχει διδάξει στο Lee Strasberg institute, στο Actor's studio και στο Actor's center καθώς και στο ανοιχτό εργαστήρι που διοργάνωσε η complicité την άνοιξη του 2001. Στον κινηματογράφο έχει συμμετάσχει ως ηθοποιός στην ταινία "Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι" και παράλληλα επιμελήθηκε την κίνηση στις σκηνές του πλήθους. Το 2003 σκηνοθέτησε για το ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας την "Αλίκη στην χώρα των θαυμάτων" και το 2006 τον "Οδυσσεβάχ" για το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης. Η  Σοφία Πάσχου γεννήθηκε στην Αθήνα. Αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή «Αρχή» το 2004 και αμέσως μετά δούλεψε ως ηθοποιός. Το 2006 Πήγε στο Λονδίνο στη σχολή LISPA (London International School Of Performing Arts) απ’ όπου αποφοίτησε το 2008. Εχεί ασχοληθεί με το τραγούδι και τη φωνή. (Κλασικό τραγούδι, παραδοσιακό τραγούδι, Βουλγάρικο και Γεωργιανό τραγούδι). Από το 2004 έχει παρακολουθήσει σεμινάρια φωνής, τραγουδιού, σωματικού θεάτρου, story telling με καθηγητές τους Helen Chadwick, Tapa Sudana, Lilo Baur, Piezn Kozla κ.α. Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί με την Lilo Baur, Helen Chadwick στο Royal Opera House στο Λονδίνο, Dessislava Stefanova με τους You need me όπου η παράσταση προτάθηκε για δύο βραβεία στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργο το 2008 με τους Temple Theatre στην παράσταση “Hippolytus” London tour. Είναι ιδρυτικό μέλος στις ομάδες Leap de lune και Ecko Theatre. Από το 2008 είναι μέλος της London Bulgarian Choir. Η εκπαιδευτική της δραστηριότητα ξεκίνησε τo 2006 με μαθήματα και σεμινάρια Φωνής και τραγουδιού σε παιδιά, εφήβους και ηθοποιούς. Είναι εξωτερική συνεργάτης του εργαστηρίου του θεάτρου Πόρτα, του London Bubble και του BE- Festival. Τα τελευταία χρόνια παραδίδει σεμινάρια που απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς και δασκάλους του θεάτρου και θεατρικού παιχνιδιού στην Αγγλία και στην Ελλάδα. Φέτος ολοκληρώνει με υποτροφία το pedagogical training program στη LISPA.

Εργαστήριο 3: Πρόβες για ένα θεατρικό έργο, Δημήτρης Καταλειφός, σκηνοθέτης, ηθοποιός

Το εργαστήριο αυτό είναι μόνο για όσους είχαν παρακολουθήσει τον Α΄κύκλο στις Σπέτσες  Στο  εργαστήριο θα διερευνήσουμε τον τρόπο που μελετάμε ένα θεατρικό έργο με  αφορμή 1-2 θεατρικά μονόπρακτα. Θα εφαρμοστούν πρακτικά τα οκτώ  στοιχεία προσέγγισης ενός ρόλου που αποτέλεσαν το υλικό των εργαστηρίων  των δύο προηγούμενων ετών. Το εργαστήριο απευθύνεται στους συμμετέχοντες  στο εργαστήριο του Δ. Καταλειφού των καλοκαιρινών  κατασκηνώσεων-σεμιναρίων 2008 και 2010. Οι συμμετέχοντες σ’ αυτό το  εργαστήριο, θα ειδοποιηθούν ώστε να μελετήσουν και να φέρουν μαζί τους  τα μονόπρακτα. Ο Δημήτρης Καταλειφός γεννήθηκε στην Αθήνα. Αποφοίτησε από τη δραματική σχολή του Πέλου Κατσέλη το 1975. Από τότε εργάζεται ως ηθοποιός. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος στις θεατρικές ομάδες «ΣΚΗΝΗ» και «ΕΜΠΡΟΣ». Έχει σκηνοθετήσει τρεις παραστάσεις. Διδάσκει στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και στο Ωδείο Αθηνών. Έχει παίξει σε κινηματογραφικές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές.

Εργαστήριο 4: Το θέατρο ως γέφυρα επικοινωνίας με τον εαυτό μας και με τους άλλους, (Μόνο για νέους 17-23), Koldo Vio, σκηνοθέτης, θεατροπαιδαγωγός, Μάρθα Κατσαρίδου, εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός

Ζούμε  σε μια κοινωνία που το συναίσθημα εγκλωβίζεται. Τόσο το σημερινό  σχολείο, όσο και οι κοινωνικές συναναστροφές και οι εργασιακές σχέσεις  δεν προωθούν την έκφραση του αληθινού συναισθηματικού κόσμου των ατόμων.  Αντιθέτως, συχνά κατασκευάζονται στερεότυπα «συναισθήματα» ανάλογα με  το φύλο, τη θέση και τον κοινωνικό ρόλο του καθενός. Επιπλέον, οι  σύγχρονες κοινωνικές απαιτήσεις και ο εντατικός ρυθμός ζωής δεν  επιτρέπουν στον σημερινό πολίτη ν’ ασχοληθεί με το συναίσθημα και να  επενδύσει σ’ αυτό, να κατανοήσει τον εαυτό του και τον άλλο και να  μπορέσει να επικοινωνήσει σε πλαίσιο αλληλεγγύης. Το αποτέλεσμα είναι ή  να καταπιέζεται ή να επιλέγει τελικά να αδιαφορεί. Επειδή  θεωρούμε ότι ολοκληρωμένος άνθρωπος δεν είναι αυτός που απλώς σκέφτεται  και δρα, αλλά αυτός που ταυτόχρονα νιώθει, που συγκινείται και  εκφράζεται, που δρα με τους άλλους και μπορεί να μπαίνει  στη θέση τους, θέσαμε ως στόχο του εργαστηρίου να δώσει στους νέους τη  δυνατότητα να ασκηθούν στην έκφραση και την ενδυνάμωση του  συναισθηματικού τους κόσμου. Συγκεκριμένα, μέσα από τεχνικές κοινωνικού  θεάτρου, θα μοιραστούν προσωπικές εμπειρίες και συναισθήματα, θα  γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους και τον «άλλο» και θα προσπαθήσουν να  διερευνήσουν την αξία της συναισθηματικής έκφρασης. Λειτουργώντας  συλλογικά θα δουλέψουμε με το σώμα, με αντικείμενα, με φωτισμό και  μουσική, για να οδηγηθούμε, τελικά, στη δραματουργία. Το  δημιουργικό υλικό που θα προκύψει από το εργαστήριο θα αξιοποιηθεί  κατάλληλα για την παρουσίαση ενός θεατρικού δρώμενου. Τελικός στόχος  είναι η ενδυνάμωση των νέων, ώστε να είναι σε θέση στο τελικό δρώμενο να  μοιραστούν τις απόψεις τους αναφορικά με το θέμα. O  Koldobika G. Vío γεννήθηκε στο Μπιλμπάο της Ισπανίας. Πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Universidad del País Vasco του Μπιλμπάο. Εργάστηκε ως δάσκαλος και ως εμψυχωτής ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων (παιδιά των δρόμων, ηλικιωμένοι, άνθρωποι με προβλήματα όρασης). Προερχόμενος από το χώρο της εκπαίδευσης, ανακαλύπτει το χώρο του θεάτρου. Μαθητής του Georges La Ferriere (Κεμπέκ, Καναδάς) γίνεται ένας από τους βασικούς εκπροσώπους αυτής της Παιδαγωγικής της Έκφρασης στην Ισπανία, όπου δίνει μαθήματα, σεμινάρια και εργαστήρια. Παράλληλα, δημοσιεύει άρθρα σε περιοδικά θεάτρου και εκπαίδευσης. Έχει διδάξει σε διάφορα πανεπιστήμια. Σήμερα διδάσκει στο Μεταπτυχιακό Τμήμα Κοινωνικού Θεάτρου στο Πανεπιστήμιο Ramo Llull της Βαρκελώνης και στο Πανεπιστήμιο της Porto στην Πορτογαλία. Έχει σκηνοθετήσει και συμμετάσχει σε διάφορες θεατρικές παραστάσεις, εκ των οποίων κάποιες αφορούν το Θέατρο Δρόμου, συνδυάζοντας το εκπαιδευτικό και το θεατρικό στοιχείο. Έχει εργαστεί στην Παλαιστίνη, στο Ελ Σαλβαδόρ, τη Νικαράγουα, τη Γουατεμάλα και από το 2003 ζει και εργάζεται στην Ελλάδα. Την ακαδημαϊκή χρονιά 2003-2004 δίδαξε Θέατρο Δρόμου και Κουκλοθέατρο στη Δραματική Σχολή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Είναι μόνιμος συνεργάτης του Φεστιβάλ Κουκλοθεάτρου και Παντομίμας του δήμου Κιλκίς. Από το 1996 και μέχρι σήμερα έχει εκδώσει τρία βιβλία σχετικά με το Θέατρο και την Εκπαίδευση. Η Μάρθα Κατσαρίδου είναι δασκάλα σε σχολείο διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Υπότροφος του Ωνασείου Ιδρύματος, έχει σπουδάσει Θέατρο στην εκπαίδευση (MA, Goldsmith’s College, University of London) και υποκριτική (Κέντρο Θεατρικής Έρευνας Θεσσαλονίκης). Η διδακτορική της διατριβή (Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο) έχει ως θέμα τη μέθοδο της δραματοποίησης στη διδασκαλία της λογοτεχνίας. Έχει σχεδιάσει θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα για το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, το Διεθνές Φεστιβάλ Κουκλοθεάτρου και Παντομίμας Κύπρου – Δήμου Λατσιών και το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, στο οποίο είναι ενεργό μέλος από το 2004. Έχει συνεργαστεί ως εμψυχώτρια με το National Theatre και με το Tricycle Theatre (Λονδίνο) καθώς και με πολιτιστικούς συλλόγους και σχολεία, ενώ παράλληλα παίξει σε διάφορες παραστάσεις ως ηθοποιός. Έχει δημοσιεύσει άρθρα για το θέατρο στην εκπαίδευση σε διεθνή περιοδικά.

Εισήγηση – προβολή ταινιών «Οι ποικιλίες του χιούμορ στην γλώσσα του κινηματογράφου» Τζωρτζίνα Κακουδάκη, θεατρολόγος, ηθοποιός

Μια μικρή διάλεξη διανθισμένη με κωμικές σκηνές από τον παγκόσμιο κινηματογράφο, με στόχο την ανάδειξη των κατηγοριών του χιούμορ (από τα gag και το σουρεαλισμό, ως την φάρσα και το wit) και τους τρόπους που έχει αναπτυχθεί μέσα από τα μέσα της τηλεοπτικής κουλτούρας. Μια παρουσίαση ωφέλιμη για τον ηθοποιό, τον σκηνοθέτη και τον δάσκαλο στην τάξη. Η Τζωρτζίνα Κακουδάκη είναι θεατρολόγος και ηθοποιός. Έχει διδάξει θεατρική αγωγή σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης όπως: ολοήμερα σχολεία, Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο και Λύκειο Γέρακα και σε πλήθος σεμιναρίων ενηλίκων με το Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και άλλους φορείς (Κέντρο Δραματοθεραπείας Αιών, ΣΑΝ, Μαιρηβή, Μικρό Πολυτεχνείο κ.ά). Δραματουργία/ ιστορία θεάτρου σε Δραματικές Σχολές (Ωδείο Αθηνών, Σχολή Θεάτρου Εμπρός, Σχολή Θ. Γράμψα/Κ. Καζάκου, σχολή Τ. Χαλκιά, Art Academy Ακμή κ.ά.), καθώς και Διδακτική του Θεάτρου στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών και Δραματουργία Κουκλο-θεάτρου στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και στο Διδασκαλείο Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι συγγραφέας του εκπαιδευτικού βιβλίου «Θέατρο- Θεατρική Αγωγή» (Κέντρου Εκπαίδευ-σης Ενηλίκων- ΥΠΠΟ) και μέρους του βιβλίου «Βιωματική διδασκαλία της ιστορίας μέσω του θεάτρου» (προσωρινός τίτλος. Αναμένεται η έκδοσή του το 2010). Έχει δημοσιεύσει πάνω από πενήντα άρθρα και εργασίες σε πρακτικά συνεδρίων και αυτόνομες εκδόσεις. Οργάνωσε το θεατρικό αρχείο του Εθνικού Θεάτρου (1997-2004). Έχει παίξει στο θέατρο (12 παραστάσεις), έχει συνεργαστεί ως δραματουργός με πολλές ομάδες θεάτρου και χορού (16 παραστάσεις) και έχει σκηνοθετήσει 4 παραστάσεις.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Άφιξη-εγγραφή-τακτοποίηση: Πέμπτη  25/8/2011, 11.00-14.00 Αναχώρηση: Τρίτη  30/8/2011, μέχρι τις 11.00 Τόπος: Αναργύρειος Σχολή Σπετσών, 1χλμ από το λιμάνι ΔΙΑΜΟΝΗ: 5 διανυκτερεύσεις σε δωμάτια της Σχολής και ημιδιατροφή στο εστιατόριό της (προτεινόμενη) ή σε ξενοδοχεία/δωμάτια εκτός Σχολής.

ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ: Ντίνα Τσολάκη, Μάρθα Κατσαρίδου, Σόνια Μολογούση, Νάσια Χολέβα

ΟΡΓΑΝΩΣΗ: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση