Θεατρική Κατασκήνωση Ζάκυνθος 2012 Camera Slideshow
Θεατρική Κατασκήνωση 2012

11η  Θεατρική Κατασκήνωση- Σεμινάριο, 2012 «Του κύκλου τα γυρίσματα»

& 5η κατασκήνωση νέων «Νεανικές Θεατρικές Φωνές 2012»

Ζάκυνθος 22-27 Αυγούστου 2012

για εκπαιδευτικούς, ηθοποιούς, θεατρολόγους, φοιτητές, εμψυχωτές, στελέχη ΜΚΟ.

Κύκλοι κλείνουν, κύκλοι ανοίγουν, δρόμο παίρνουμε, δρόμο αφήνουμε κάθε καλοκαίρι. Συναντιόμαστε, συμπορευόμαστε, μαθαίνουμε και χαιρόμαστε. Το καράβι μας φέτος τον Αύγουστο θα αράξει σε άλλο νησί. Του Ιονίου πελάγους. Η 11η Θερινή Κατασκήνωση – Σεμινάριο θα διεξαχθεί στη Ζάκυνθο, στο γαλήνιο τοπίο του ελαιώνα του πολιτιστικού χωριού «Σκαλιά» και του Θεάτρου Αβούρη, που βρίσκεται στο Δήμο Αρκαδίων Ζακύνθου, 2 χλμ από την τουριστική περιοχή Τσιλιβί και 6 χλμ από την πόλη της Ζακύνθου (http://www.zakynthos-net.gr/skalia/). 

 Θα φιλοξενηθούμε στους πέτρινους ξενώνες και στα υπαίθρια χτιστά θέατρα που έχτισε με μεράκι ο οικοδεσπότης του χώρου, ο συνεργάτης μας παραμυθάς Δημήτρης Αβούρης. Θα περιηγηθούμε στα μονοπάτια του ελαιώνα, θα φάμε ψωμί ψημένο στον παραδοσιακό φούρνο και φαγητό μαγειρεμένο με αγνά υλικά. Θα ζήσουμε μέσα στη φύση, θα πηγαίνουμε για μπάνιο, θα διασκεδάζουμε μαζί τα βράδια. Θα βρούμε τις παλιές και θα φτιάξουμε καινούργιες παρέες. Στο χώρο λοιπόν του Πολιτιστικού χωριού «Σκαλιά», εκπαιδευτικοί, ηθοποιοί, σκηνοθέτες, θεατρολόγοι, φοιτητές, εμψυχωτές νεανικών ομάδων και νέοι θα μυηθούν στο συνδυασμό της «τέχνης σε πραγματικό χρόνο» (live art) με το θέατρο και στην καλλιτεχνική δημιουργία που εμπνέεται από συγκεκριμένο χώρο και/ή δημιουργείται και παρουσιάζεται σε αυτόν (site specific work). Θα διερευνήσουν τη σχέση του θεάτρου με τη λογοτεχνία και γενικότερα θα παίξουν με τεχνικές θεατρικής αφήγησης,  θα φτιάξουν οδηγίες για να αλλάξει ο κόσμος, μέσα από το όνειρο και την ουτοπία. Η Κατασκήνωση-Σεμινάριο περιλαμβάνει 3 βιωματικά εργαστήρια, εκ των οποίων το ένα απευθύνεται αποκλειστικά σε νέους 16-23 χρονών. Καθένας μπορεί να συμμετάσχει σε ένα μόνο εργαστήριο καθ’ όλη τη διάρκεια της κατασκήνωσης. Περιλαμβάνει επίσης αφηγήσεις παραμυθιών, προβολές και συζητήσεις κάτω από τις ελιές του κτήματος, μπάνιο, ξεκούραση και, φυσικά, διασκέδαση.Το τελευταίο απόγευμα θα γίνουν οι παρουσιάσεις της δουλειάς των εργαστηρίων.

ΕΜΨΥΧΩΤΕΣ: Mark Storor, εικαστικός καλλιτέχνης, σκηνοθέτης θεάτρου, Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης, σκηνοθέτης, Τζωρτζίνα Κακουδάκη, θεατρολόγος, σκηνοθέτης

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: Άφιξη-εγγραφή-τακτοποίηση: Τετάρτη 22/8/2011, 11.00-15.00. Αναχώρηση: Δευτέρα 27/8/2011, μετά τις 12.00 το μεσημέρι Ώρες σεμιναρίου: 35 διδακτικές ώρες

ΧΩΡΟΣ: Πολιτιστικό χωριό «Σκαλιά», Δήμος Αρκαδίων Ζακύνθου, 2 χλμ από την τουριστική περιοχή Τσιλιβί και 6 χλμ από την πόλη της Ζακύνθου. ΔΙΑΜΟΝΗ 5 διανυκτερεύσεις: α) σε κοιτώνες του Πολιτιστικού χωριού (για τους νέους), β) σε ξενώνα 50 μέτρα από το χώρο «Σκαλιά», γ) σε ξενοδοχεία στη θέση Τσιλιβί. Μεσημεριανό, βραδινό, με ψωμί ψημένο στον παραδοσιακό φούρνο και φαγητό μαγειρεμένο με αγνά υλικά στο χώρο του πολιτιστικού χωριού. ΤΙ ΝΑ ΦΕΡΟΥΜΕ: Άνετα ρούχα και παπούτσια για δουλειά στην ύπαιθρο, πετσέτες, μουσικά όργανα ή CD μουσικής … κέφι! Επίσης έντυπο, φωτογραφικό ή άλλο υλικό από καλλιτεχνικές δραστηριότητες εντός ή εκτός σχολείου που θα εκτεθεί σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στη γραμματεία.

ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ: Μάρθα Κατσαρίδου, Σόνια Μολογούση, Δάφνη Μουστακλίδου, Δημήτρης Μαυρέας, Βάλια Γκότση, Ιωάννα Γεωργακοπούλου

ΟΡΓΑΝΩΣΗ: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

Εργαστήριο 1 «Διερευνώντας ένα σύμπαν δυνατοτήτων» Mark Storor, εικαστικός καλλιτέχνης, σκηνοθέτης θεάτρου

Ο Mark Storor έχει μεγάλη και πλούσια εμπειρία ως εικαστικός καλλιτέχνης και σκηνοθέτης. Χάρη στην πολύπλευρη  ενασχόλησή του με διάφορες μορφές τέχνης  έχει αναπτύξει  μια συγκεκριμένη μεθοδολογία –τρόπο δουλειάς. Το εισαγωγικό εργαστήριο για οποιαδήποτε ομάδα συμμετεχόντων είναι κάθε φορά το ίδιο. Το αποτέλεσμα, όμως, για κάθε ομάδα είναι πάντοτε διαφορετικό, ιδιαίτερο και μοναδικό. Την πρώτη μέρα του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες  δημιουργούν τρεις αυτοπροσωπογραφίες τους (δεν πρόκειται, φυσικά, για εργαστήριο ζωγραφικής!),  από τις οποίες   αντλείται υλικό που θα αξιοποιηθεί καλλιτεχνικά τις επόμενες μέρες. Καθένας επιλέγει και καταγράφει μεταφορές που αντανακλούν πτυχές της προσωπικής του εμπειρίας. Στη συνέχεια ο μεταφορικός λόγος μετατρέπεται σε εικόνες, οπτικοποιείται και σωματοποιείται. Η δημιουργική έκφραση αφηρημένων εννοιών, σκέψεων και συναισθημάτων ως οπτικών εικόνων αποτελεί αναστοχαστική και ανακαλυπτική διαδικασία. Γιατί, όπως γράφει και ο παιδαγωγός της τέχνης  Eisner, «δεν μιλάει μόνο ο δημιουργός στο έργο, μιλάει και το έργο στον δημιουργό». Η εξέλιξη του εργαστηρίου και η  μορφή που θα πάρει η συλλογική καλλιτεχνική  μας δημιουργία θα αποφασιστούν και θα καθοριστούν από το υλικό και τα ενδιαφέροντα των μελών της ομάδας. Αν εμπιστευτούμε το ένστικτό μας  και στηριχτούμε στη δημιουργικότητα  και τη φαντασία μας, θα ανοιχτεί μπροστά μας ένα σύμπαν δυνατοτήτων έμπνευσης, μεταμόρφωσης, υπέρβασης, αυθεντικότητας, αλήθειας και χαράς. Ο Mark Storor είναι βρετανός εικαστικός καλλιτέχνης και θεατρικός σκηνοθέτης με διεθνή αναγνώριση. Ο τύπος της χώρας του τον χαρακτηρίζει μεταξύ άλλων ως «αλχημιστή», «αυθεντικό και πρωτοπόρο οραματιστή της θεατρικής τέχνης». Βασικά χαρακτηριστικά της δουλειάς του αποτελούν: ο συνδυασμός της «τέχνης σε πραγματικό χρόνο» (live art) με το θέατρο, οι τεχνικές του θεάτρου της επινόησης  (devised work), η καλλιτεχνική δημιουργία που εμπνέεται από συγκεκριμένο χώρο και/ή δημιουργείται και παρουσιάζεται  σε αυτόν  (site specific work ) και ο συνεργατικός τρόπος δουλειάς (collaborative work).  Ως δημιουργός ποικίλων καλλιτεχνικών προγραμμάτων μη τυπικής εκπαίδευσης δουλεύει με παιδιά, νέους, άντρες, γυναίκες και  μέλη κοινωνικά ευαίσθητων ομάδων σε διαπολιτισμικά και πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα.  Η  παράσταση Επικείμενη θύελλα (The Impending Storm), στην οποία συνεργάστηκε με το βρετανό χορευτή David Toole και την νοτιοαφρικανική Remix Dance Company, που αποτελείται από χορευτές με και χωρίς αναπηρίες και η οποία παρουσιάστηκε το Μάρτιο του 2012 στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού στο Μπέρμινχαμ, χαρακτηρίστηκε από τους TIMES του Λονδίνου ως «εξαιρετική διαπολιτισμική συνέργεια».  Ανάλογης υποδοχής έτυχαν και οι παραστάσεις του έργου Για το καλύτερο (For the Best), απόρροια τριετούς έρευνας και δουλειάς με παιδιά και ενήλικες ασθενείς, νοσηλευτικό προσωπικό και συγγενείς σε μονάδες αιμοκάθαρσης στη Βρετανία.  Σχολιάζοντας τον άψογο συνδυασμό παιδαγωγικής και υψηλής αισθητικής της παράστασής του Αγόρι-Παιδί (Boy-child), που αποτελεί μια συγκινητική εκ βαθέων καταγραφή των αντιλήψεων παιδιών και ανδρών για το νόημα του ανδρισμού, η  Helen Nicholson, καθηγήτρια Θεάτρου/Δράματος στην Εκπαίδευση στο Royal Holloway Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, τιτλοφορεί σχετικό άρθρο της στη Guardian «Επιτέλους! Εκπαιδευτικό θέατρο που μπορεί να ονομαστεί τέχνη!». Τον Ιούνιο του 2012 ανεβαίνει στο Θερινό Φεστιβάλ του Cork της Ιρλανδίας η παράστασή του Hungry Tea, αποτέλεσμα δουλειάς με την  πολυπολιτισμική ομάδα γυναικών Creative Connections.

Εργαστήριο 2 «Τεχνικές της θεατρικής αφήγησης», Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης, σκηνοθέτης

Κοινή δουλειά σκηνοθέτη και ηθοποιών είναι πρώτα και πάνω απ’ όλα ν’ αφηγούνται ιστορίες.  Στην αρχή θ’ αναλύσουμε και στη συνέχεια θα εφαρμόσουμε μαζί τους κανόνες και τα τεχνάσματα εκείνα που, ανεξάρτητα από τη φύση του υλικού (αν είναι πρωτογενώς θεατρικό ή προϊόν δραματοποίησης), το είδος (π.χ. κωμωδία, δράμα, ποιητικό κείμενο) ή το ύφος του (εποχή, στυλ κ.λπ.), μπορούν πάντα να γειώνουν τη διαδικασία της πρόβας σε στέρεα για όλους θεμέλια έτσι ώστε να διασφαλίζουμε ότι η ιστορία μας «φτάνει» στο κοινό. Ο Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης είναι διπλωματούχος σολίστ του Ωδείου Αθηνών στο φλάουτο, και πτυχιούχος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (κλασική φιλολογία), του New York University (κινηματογράφος) και του University of California (Master of Fine Arts στη σκηνοθεσία θεάτρου). Έχει πάνω από τριάντα παραγωγές στο ενεργητικό του σε διάφορες πολιτείες της Αμερικής, στις οποίες συγκαταλέγονται δικές του μεταφράσεις ή διασκευές κειμένων των Σοφοκλή, Ευριπίδη, Brecht, Mishima, Beckett, Cocteau, Lorca, Genet, Pinter, Rimbaud, Müller, Poe, Yourcenar, καθώς και έργα πολλών νέων Αμερικανών συγγραφέων.  Στον ελληνικό χώρο σκηνοθέτησε σε δικές του διασκευές και μεταφράσεις τα έργα:  Το τέλος του οίκου των Άσερ και Ολόκληρος ο Σαίξπηρ σε μιά ώρα για το Θέατρο του Νότου, Ιστορίες αιδοίου στο θέατρο Αυλωνίτη, Ο Καβαλάρης του χιονιού για τη Θεσσαλονίκη / Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και Cabaret στο Βεάκη.  Σε δικές του μεταφράσεις τα Πώς έμαθα να οδηγώ για το Απλό Θέατρο, Η κατάρα της Ίρμα Βεπ στο Ήβη, Η Ψευδαίσθηση και Αχαρνής για το Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, Ένα καινούριο κόκκινο στο Πόρτα, Proof στο Μουσούρη, Το καλό της χώρας μας στον Τεχνοχώρο υπό Σκιάν, Από ‘δώ και πέρα και Ήταν όλοι τους παιδιά μου στο Κ.Θ.Β.Ε, Hysteria στο Βρετάνια, και Το ημέρωμα της Στρίγγλας στο Εθνικό Θέατρο.  Στο θέατρο Κάτια Δανδουλάκη ανέβασε το Υπηρέτης δυό αφεντάδων, για τον Θ.Ο.Κ. πάλι τα Αμερικάνικος βούβαλος και Βαβυλωνία, στο θέατρο Αποθήκη το Σεσουάρ για δολοφόνους, στο Από Μηχανής τους Σιδεράδες, στο Κ.Θ.Β.Ε. τα Αρκαδία, Δον Κάρλος και Με τα παιδιά της πιάτσας, στο Ιλίσια το Μοιραίο προαίσθημα, στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου το Ου ποιήσεις σεαυτώ είδωλον…, στο θέατρο Ροές το Μιά τρελή μέρα, στο Θέατρο Τέχνης Τα μάτια τέσσερα, στο Κιβωτός Τα κορίτσια του ημερολογίου, στο Επί Κολωνώ το Φύλλα της και στο Εθνικό Θέατρο το Πυρκαγιές.  Έχει διδάξει υποκριτική στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και σκηνοθεσία στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Έχει χρηματίσει πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου και είναι διευθυντής της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών.

Εργαστήριο 3 Νεανικές θεατρικές φωνές , 2012 (για νέους 16-23 χρονών), «Από το όνειρο στην ουτοπία και πάλι πίσω: Οδηγίες για να αλλάξουμε τον κόσμο», Τζωρτζίνα Κακουδάκη, θεατρολόγος, ηθοποιός, σκηνοθέτης.

Πως ονειρεύομαι τον ευατό μου και τον κόσμο; Τι θα άλλαζα σε αυτόν αν είχα μαγικές ικανότητες; Πως θα τον άλλαζα αν δεν είχα; Μπορώ να κάνω τα όνειρά μου πραγματικότητα; Και αν ναι σε ποιόν πραγματικό κόσμο τα όνειρά μου έχουν αξία; Ένα εργαστήριο για νέους που στόχο έχει να οραματιστούμε, μέσα από την φαντασία και τους τρόπους του θεάτρου, το παρόν και το μέλλον του εαυτού και του κόσμου μας. Το εργαστήριο θα αξιοποιήσει τις επιθυμίες και τις προτάσεις της ομάδας και θα προτείνει, μέσα από ένα σκηνικό αποτέλεσμα, ένα αισιόδοξο, και ίσως πιθανό πλάνο για να βελτιώσουμε τον κόσμο μας. Στο εργαστήριο θα αξιοποιηθούν διάφορες θεατρικές εφαρμογές και φόρμες σε συνδυασμό με θεατρικά, πολιτειακά, θεωρητικά και πρωτότυπα κείμενα που θα μας βοηθήσουν να αποκωδικοποιήσουμε τις επιθυμίες μας και τις δυνατότητες μας για να γίνουμε ενεργοί, δημιουργικοί, επινοητικοί και αισιόδοξοι πολίτες του μέλλοντος. Η Τζωρτζίνα Κακουδάκη είναι θεατρολόγος, σκηνοθέτης. Έχει διδάξει «Διδακτική του Θεάτρου» στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πάτρας (2004-2007) και «Εμψύχωση κούκλας στο Νηπιαγωγείο» στο Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης Βόλου και το Διδασκαλειο Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Αθηνών (2007-12). Έχει διδάξει Θεατρική Αγωγή στην Α΄βάθμια και Β΄βάθμια Εκπαίδευση, στο Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο/ Λύκειο Γέρακα, στο ΣΔΕ Φυλακών Κορυδαλλού και σε πλήθος δημοσιών ΙΕΚ (από το 2002-2012). Διδάσκει Ιστορία/ Δραματουργία Θεάτρου στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών, στη δραμτική σχολή Πράξη Επτά και τη δραματική σχολή Πρώτη Πράξη. Έχει  διευθύνει βιωματικά θεατρικά εργαστήρια σε πανεπιστημιακά φεστιβάλ θέατρου στο Βέλγιο, Λιθουανία, Λευκορωσία, Πολωνία, Γερμανία, Αίγυπτο, στο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση κ.ά.  Υπεύθυνη της Βιβλιοθήκης και του Αρχείου του Εθνικού Θεάτρου (1997- 2004).Συγγραφέας του Βιβλίου «Θέατρο- Θεατρική Αγωγή» του ΙΔΕΚΕ (2007) και Διαδρομές Βιωματικής Μάθησης, εκδ. Κέδρος, 2011. Έχει παίξει στο θέατρο και τον κινηματογράφο. Έχει συνεργαστεί ως δραματουργός σε παραστάσεις χορού με τις ομάδες Yelp, Quasi Stellar, Αερίτες. Έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις για νέους Μετά τον Αφρό (Youth Festival, Θέατρο Χώρα), Tζακ Θορν Ρισπέκτ /Θάβοντας τον αδελφό σους το πεζοδρόμιο (Θέατρο Χώρα), Αριστοφάνη Όρνιθες (Θέατρο Νέου Κόσμου και σε σχολεία Β Βάθμιας Εκπαίδευσης) και βρίσκεται σε πρόβες για την παράσταση Φρανκ Βέντεκιντ X-press Spring. Έχει διοργανώσει πλήθος φεστιβάλ Νέων Δημιουργών σε συνεργασία με διάφορους οργανισμούς και θέατρα.