Θεατρική Κατασκήνωση Σπέτσες 2004-Camera Slideshow

Θεατρική Κατασκήνωση 2004

¨δρόμοι του κωμικού"

Σπέτσες 20-27 Αυγούστου 2004

Στις Σπέτσες, στην ομορφιά και τη γαλήνη του τοπίου, κάτω από τα δέντρα της αυλής της Αναργυρείου Σχολής, δίπλα στη θάλασσα, οργανώνουμε την 3η Θεατρική Καλοκαιρινή Κατασκήνωση 2004. Με την εμψύχωση έμπειρων δασκάλων, εκπαιδευτικοί, ηθοποιοί, θεατρολόγοι και φοιτητές θα ερευνήσουν τρόπους προσέγγισης της Αριστοφανικής κωμωδίας και της Commedia dell' arte, μέσα από 4 διαφορετικά βιωματικά εργαστήρια. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει 6 ώρες δουλειάς ημερησίως σε ομάδες, επιλεγμένες εισηγήσεις, ενώ υπάρχει και δυνατότητα για Τai-Chi ή Yoga και χρόνος για μπάνιο, ξεκούραση και διασκέδαση. Την τελευταία ημέρα θα γίνουν παρουσιάσεις και θα ακολουθήσει το σύνηθες αποχαιρετιστήριο γλέντι.

Εμψυχωτές-εισηγητές: Γιάννης Κακλέας, σκηνοθέτης, καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτα Γιώργος Μπινιάρης, ηθοποιός, σκηνοθέτης ΔΗΠΕΘΕ Βορ Αιγαίο Mario Gallo, Teatro Ricerche Itali Νίκος Γκόβας, εκπαιδευτικός θεάτρου Σμαρώ Γρηγοριάδου, μουσικός Μαργαρίτα Μάντακα, χορογράφος Κώστας Φιλίππογλου, ηθοποιός Τηλέμαχος Μουδατσάκις θεατρολόγος, σκηνοθέτης Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Οργανωτική Επιτροπή: Παναγιώτα Γιαννούλη, Πολυξένη Καραβίτη, Νατάσα Μερκούρη, Ντίνα Αηδονά, Γιάννης Σιδέρης
Συντονιστής: Νίκος Γκόβας
Επιμέλεια έκδοσης: Νίκος Γκόβας



Εργαστήριο 1, με τους Γιάννη Κακλέα, Κώστα Φιλίππογλου

"Βάτραχοι: Η αναζήτηση του χαμένου ποιητικού λόγου"

Ο Αριστοφάνης κάποια στιγμή έχασε τον Ευριπίδη του. Όταν ακολούθησε και ο θάνατος του Σοφοκλή, ενώ ο Αισχύλος είχε ήδη πεθάνει, ο ποιητής ανησύχησε για το μέλλον της τραγικής τέχνης. Συνέλαβε λοιπόν την ιδέα να πάει στον Άδη για να φέρει έναν από τους μεγάλους τραγικούς πίσω. Μέσα από αυτό το ταξίδι που πραγματοποιεί ο Αριστοφανικός Διόνυσος θα αναζητήσουμε την ποίηση, τις θεατρικές φόρμες και την χαμένη ευαισθησία των σωμάτων. Το εργαστήριο απευθύνεται σε ηθοποιούς, φοιτητές δραματικών σχολών ή εκπαιδευτικούς με σημαντική ανάλογη εμπειρία.

Εργαστήριο 2 με τους Γιώργο Μπινιάρη, Νίκο Γκόβα, Σμαρώ Γρηγοριάδου

"Χορικά από τους Όρνιθες"

Στο βιωματικό αυτό εργαστήριο επιχειρούμε μια θεατρική ανάγνωση και δραματοποίηση χορικών και της παράβασης από τους Όρνιθες του Αριστοφάνη, μελετώντας τα εξής σημεία: α) Θεατρική σύνθεση: Τι είναι και πώς αξιοποιείται; Θεατρικό παιχνίδι και ασκήσεις βιωματικού μαθητικού θεάτρου, β) Θεατρικές τεχνικές που ενδέχεται να σχετίζονται με την αττική κωμωδία (Comedia dell'arte, θέατρο σκιών, κλόουν κλπ) και πώς αξιοποιούνται στα πλαίσια της θεατρικής σύνθεσης; γ) Σπουδή του λόγου: ασκήσεις εκφοράς αρχαίου και νέου ελληνικού λόγου: η θεατρική προφορικότητα και τα εργαλεία της, η μουσικότητα του θεατρικού λόγου και η συνεισφορά της σε μια σύγχρονη απόδοση του Αριστοφάνη, δ) Αξιοποίηση της μουσικής ως θεμελιώδους δραματουργικού στοιχείου, ε) Η συνεισφορά άλλων τεχνών (σκηνογραφία, εικαστικά, νέες τεχνολογίες) για την δημιουργία ενός ολοκληρωμένου θεατρικού δρώμενου στο ελληνικό σχολείο. Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, θεατρολόγους ή καλλιτέχνες που ασχολούνται με το μαθητικό θέατρο και προβληματίζονται για τον ρόλο και τις προδιαγραφές του εκπαιδευτικού θεάτρου στην σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.

Εργαστήριο 3 με τον Mario Gallo

"Η Commedia dell' arte: παράδοση και καινοτομία" (με μετάφραση από τα Ιταλικά και Αγγλικά στα Ελληνικά)

Στο εργαστήριο αυτό θα κινηθούμε ανάμεσα στην παράδοση και την καινοτομία: θα δούμε τη χρήση της μάσκας στο 16ο αι. και στη σύγχρονη εποχή. Θα χρησιμοποιήσουμε τη μάσκα με την παραδοσιακή τεχνική και θα αναπτύξουμε τον ειρωνικό της χαρακτήρα μέσω των πολιτικών, κοινωνικών και πολιτισμικών γεγονότων της εποχής μας. Το εργαστήριο θα ασχοληθεί μεταξύ άλλων με τα ακόλουθα: α) Κατασκευή μάσκας, το χρώμα της μάσκας, θεατρική προπαιδεία στην'Commedia' (σκηνική παρουσία του ηθοποιού), β) Βασικές αρχές της Commedia dell' Arte: η στάση κι ο ρυθμός του σώματος, η χρήση της μάσκας στο σκηνικό χώρο, οι διάφοροι τύποι μάσκας, το κοστούμι, ο αυτοσχεδιασμός, γ) Η αφήγηση του ηθοποιού: (η φωνή, το σώμα, το κείμενο), η χρήση της φωνής μέσα από την μάσκα, έρευνα των ορίων και των φωνητικών δυνατοτήτων, έρευνα της ιδιαιτερότητας της φωνής του χαρακτήρα, δ) Ιστορικές πηγές της Commedia dell' Arte': προέλευση, η Κωμωδία του 16ου αι., του 17ου αι., ο Ιταλός Αρλεκίνος, ο Γάλλος Αρλεκίνος, οι θίασοι, η κοινωνική και αισθητική διάσταση, οι κωμικοί, η μάσκα, το "canovaccio", ε) Σύνθεση του "canovaccio" για την παράσταση. Στο εργαστήριο αυτό θεωρία και πράξη θα συνυπάρξουν. Οι συμμετέχοντες θα χρειαστούν ένα σημειωματάριο. Θα δουλέψουμε ξυπόλητοι.

Εργαστήριο 4 με τη Μαργαρίτα Μάντακα

"Παιχνίδια Κίνησης στο Θέατρο Ζωής: με αφορμή τους Όρνιθες του Αριστοφάνη"

Στο εργαστήριο δίνεται η δυνατότητα να αναπτυχθεί βαθύτερη η επαφή με την σωματική έκφραση, η εξοικείωση με τον χώρο, το χρόνο, τη ροή, τη βαρύτητα, με απλές ασκήσεις, αυτοσχεδιασμό και παιχνίδια που διευρύνουν τη συνείδηση, τη φαντασία και ενδυναμώνουν την ομάδα. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, φοιτητές, σπουδαστές θεάτρου-χορού, και μπορούν να το παρακολουθήσουν και άτομα χωρίς προηγούμενη εμπειρία αρκεί να θέλουν να παίξουν, να πειραματιστούν και να δημιουργήσουν συλλογικά και με καθοδήγηση, μια μικρή χορογραφία με θέμα τους "Όρνιθες" του Αριστοφάνη.  Φέρτε μαζί σας: μπογιές, ένα κομμάτι χαρτόνι, και λεπτό λάστιχο για κατασκευή μάσκας.



Σύντομα βιογραφικά εισηγητών - εμψυχωτών  (αλφαβητική σειρά) 



Ο Mario Gallo είναι ηθοποιός, σκηνοθέτης θεάτρου και συγγραφέας. Εργάζεται σε εκπαιδευτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Υπουργείων Παιδείας και Εσωτερικών της Ιταλίας. Το 1992 ίδρυσε το 'Θέατρο Έρευνας και Πειραματισμού Γλωσσών' ( Teatro Ricerche sperimentazione dei linguaggi) και το 1993 την εταιρεία Λαϊκού Θεάτρου "Arte/ Mascaru" στη Φλωρεντία με τον G. Pedullu. Σπούδασε στη Cantiere Internazionale Arte του Montepulciano και στο Ινστιτούτο Επιστημών του Θεάματος και Κοινωνιολογίας της Επικοινωνίας (Instituto di Scienze dello Spettacolo e Sociologia della Comunicazione) στο Πανεπιστήμιο του Urbino. Ορόσημα για την πορεία του θεωρεί τις συναντήσεις του με τους Jan Ferslev (Odin Theatre), Sosta Palmizi, Marcel Marceau, Hal Yamanouchi, Phil Radice (Σχολή J. Lecoq, Παρίσι), Kassim Bayatly και Gianfranco Pedullu (Κέντρο Θεατρικής Εκπαίδευσης E.G.Craig, Φλωρεντία).



Ο Νίκος Γκόβας σπούδασε μαθηματικά, θέατρο και παιδαγωγικά στην Ελλάδα, στην Αγγλία και στην Αυστραλία και έχει συνεργαστεί ως ηθοποιός, μουσικός, σκηνοθέτης και εμψυχωτής νεανικών θεατρικών εργαστηρίων με Δημοτικά Θέατρα, ΔΗΠΕΘΕ, Πανεπιστήμια και ανεξάρτητες ομάδες. Το 1994 ιδρύει στο Λονδίνο με άλλους καλλιτέχνες το Theatre Lab Company (Hellenic Foundation Award 1997) και σκηνοθετεί τις παραστάσεις του μέχρι το 1998 (European Festival of Theatre in Camden London, Διεθνές Φεστιβάλ "Θεατρική Άνοιξη" στη Θεσσαλονίκη, κά). Είναι εκπαιδευτικός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 1982, συντονιστής πολιτιστικών προγραμμάτων στη Ανατ. Αττική από το 1998 και έχει συνεργαστεί σε επιμορφωτικά και πιλοτικά προγράμματα για το θέατρο στην εκπαίδευση με ΠΕΚ, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Central School of Speech and Drama (UK), το King Alfred's College (UK), το πρόγραμμα Μελίνα, Δημοτικά Θέατρα, επαγγελματικές Ενώσεις κ.ά. Έχει γράψει και επιμεληθεί βιβλία και άρθρα για το θέατρο και την εκπαίδευση, είναι εισηγητής και συντονιστής του προγράμματος "εκπαίδευση & θέατρο" και πρόεδρος στην επιστημονική ένωση "Πανελλήνιο Δίκτυο Εκπαιδευτικών Για Το Θέατρο στην Εκπαίδευση". Έχει τιμηθεί με το διεθνές βραβείο "Grozdanin Kikot" (2002). To 2003 εξέδωσε το "Για ένα νεανικό δημιουργικό θέατρο: ασκήσεις, παιχνίδια, τεχνικές" εκδ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.



H Σμαρώ Χ. Γρηγοριάδου είναι σολίστ κλασσικής κιθάρας, συνθέτης και παιδαγωγός της μουσικής. Σπούδασε μουσική και αρχιτεκτονική στην Αθήνα και συνέχισε τις μεταπτυχιακές της μουσικές σπουδές στο Βασιλικό Κολλέγιο του Λονδίνου με υποτροφία του Κολλεγίου. Ως σολίστ κιθάρας έχει εμφανιστεί σε συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με ελληνικές και ξένες ορχήστρες ή σύνολα μουσικής δωματίου καθώς και σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς ερμηνείας και σύνθεσης (Αθήνα, Μπιλμπάο, Ρώμη, Μπολόνια, Τροία κλπ), αποσπώντας βραβεία και τιμητικές διακρίσεις. Σαν συνθέτης έχει εργασθεί στον χώρο της λεγόμενης "λόγιας" μουσικής και του θεάτρου και έργα της έχουν παρουσιαστεί σε μουσικά και θεατρικά φεστιβάλ στην Ελλάδα, Τουρκία, Αγγλία και Ισπανία. Πραγματοποιεί σεμινάρια και βιωματικά εργαστήρια σχετικά με την έννοια της μουσικής εμπειρίας στο θέατρο και την εκπαίδευση, εστιάζοντας την έρευνά της σε "ερμητικά" γνωστικά πεδία, όπως η αρχαία μετρική, η μουσικότητα του ελληνικού λόγου και η ουσία της μουσικής ερμηνείας, τομείς πάνω στους οποίους έχει εξάλλου δημοσιεύσει σχετικά άρθρα. Είναι μέλος του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και της καλλιτεχνικής Εταιρείας "Μυθολογία". 



Ο Γιάννης Κακλέας είναι σκηνοθέτης. Σπούδασε στη Δραματική Σχολή Θεάτρου Τέχνης, τη Webber Douglas Academy of Dramatic Art και το Drama Center of London. Είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Καλαμάτας με το οποίο σκηνοθέτησε τις παραστάσεις Όρνιθες, Σπασμένη Στάμνα, Τρωίλος και Χρυσηίδα, Βάτραχοι, Βέρα- Τάβλι. Έχει κάνει τη σκηνοθεσία πολλών παραστάσεων σε θέατρα της Αθήνας (Μαμά μην τρέχεις, Μάλα η μουσική των ανέμων, Μαγειρεύοντας με τον Elvis, Θεοδώρα, Σφαίρες πάνω από το Μπρόντγουεη, Βότκα Μολότωφ, κ .ά.). Είναι ιδρυτής του Τεχνοχώρου και σκηνοθέτησε παραστάσεις όπως Ουπς! Μια παράσταση Comics, Καπέλο από Ψάθα Ιταλίας, Βίκτωρ τα παιδιά στην εξουσία κ. ά. Άλλες δουλειές του είναι: Το καρναβάλι των ζώων - Jeremy Irons - Ηρώδειο, Φιλουμένα Μαρτουράνο, Drama Center - Λονδίνο, Τρίπτυχο, Περιφερειακό Φεστιβάλ Εδιμβούργου κ.ά. 



Η Μαργαρίτα Μάντακα γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Αποφοίτησε από την Κ.Σ.Ο.Τ. και συνέχισε σπουδές στη Ν. Υόρκη (1986-1989). Συνεργάστηκε χορευτικά με: "La mamma", "Bread and Puppet", "Isadora Dankan Fco", "Manhong Kang", "Ανάλια", "Μετακίνηση" και άλλες ομάδες. Παρουσίασε σόλο χορογραφίες στην Ελλάδα και Βαρκελώνη- BIENNALE '87. Έπαιξε στον "Ηνίοχο" του Α. Δαμιανού και ανέλαβε την κινησιολογική επιμέλεια της ταινίας. Χορογράφησε παραγωγές για το Κ.Θ.Β.Ε., την Όπερα Δωματίου, το μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης κ. ά. Ίδρυσε τον "Ευάνεμο" με πλούσιες καλλιτεχνικές δραστηριότητες στη Θεσσαλονίκη. Τα τελευταία 15 χρόνια διδάσκει κινησιολογία-χορό σε σεμινάρια ανά την Ελλάδα, στο χοροθέατρο Θεσσαλονίκης, στη Δραματική σχολή Κ.Θ.Β.Ε., και στο τμήμα θεάτρου Α.Π.Θ.



Ο Τηλέμαχος Μουδατσάκις - σκηνοθέτης και θεατρολόγος- γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης. Σπούδασε Φιλολογία στη Θεσσαλονίκη και έλαβε μάστερ και διδακτορικό δίπλωμα με άριστα από το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης (IV). Έχει σκηνοθετήσει 35 περίπου έργα κλασικών και νεότερων συγγραφέων (Ευριπίδη, Αριστοφάνη, Κορνάρου, Μ.Α Φόσκολου, Μολιέρου, Καλντερόν, Σαίξπηρ, Μπέκετ, Καμύ, Αντάμωφ) στο Εθνικό Θέατρο, στο Κ.Θ.Β.Ε , στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κρήτης και στο Θέατρο των Vivi που έχει ιδρύσει ο ίδιος στην Κρήτη. Έχει δημιουργήσει όπερα και κουκλόπερα για παιδικό και νεανικό κοινό. Επίσης, έχει δώσει παραστάσεις σε πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις και έχει αντιστοίχως διδάξει σε Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια. Έχει εκδώσει 5 μονογραφίες (Η θεωρία του δράματος στη σχολική πράξη:το Θεατρικό Παιχνίδι- η Δραματοποίηση, Η θεατρική σύνταξη:αρχές οικονομίας της δράσης στην Τραγωδία, Η ορθοφωνία στο θέατρο και την εκπαίδευση) και 30 περίπου επιστημονικές μελέτες γύρω από το θέατρο. Είναι Αν. Καθηγητής Θεατρικών Σπουδών στη σχολή Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης (Π.Τ.Δ.Ε).



O Γιώργος Π. Μπινιάρης γεννήθηκε στην Αρχαία Κόρινθο. Θέατρο σπούδασε στη δραματική σχολή του Λαϊκού Πειραματικού Θεάτρου Λ. Τριβιζά και στη θεατρική σχολή Ε. Χατζίκου. Ως ηθοποιός συνεργάστηκε με το Λαϊκό Πειραματικό Θέατρο, το χοροθέατρο Ροές και το θέατρο Σφενδόνη, ως σκηνοθέτης συνεργάστηκε με τα Δημοτικά Θέατρα Λουτρακίου, Καστοριάς και Ναυπλίου και με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Βορείου Αιγαίου με έδρα τη Χίο. Ως εμψυχωτής και δάσκαλος θεάτρου με καλλιτεχνικούς και εκπαιδευτικούς οργανισμούς όπως η δραματική σχολή Μορφές στο Θέατρο Εμπρός, το Μουσείο Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, η Κουμαντάρειος Πινακοθήκη Σπάρτης. Είναι μέλος του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και διδάσκει στα εκπαιδευτικά του προγράμματα. Είναι ιδρυτικό μέλος της καλλιτεχνικής κι ερευνητικής ομάδας "Μυθολογία" για το θέατρο, τον μύθο και τον ποιητικό λόγο.



Ο Κώστας Φιλίππογλου ξεκίνησε τις θεατρικές του σπουδές στην Αθήνα και συνέχισε την εκπαίδευσή του με ηθοποιούς δασκάλους από την ομάδα του Πήτερ Μπρούκ, της Αριάν Μνουσκίν και την Theatre de Complicite. Από το 1985 εργάζεται στην Ελλάδα ως ηθοποιός έχοντας συμμετάσχει σε αρκετές παραγωγές. Τα τελευταία τρία χρόνια είναι μέλος της Theatre de Complicite και παίρνει μέρος στις παραστάσεις που δίνει η ομάδα  στην Αγγλία, την Ευρώπη και τις Η Π Α. Από το 1997 εργάζεται και ως δάσκαλος θεάτρου. Με αυτήν την ιδιότητα στην Ελλάδα έχει διδάξει στο θεατρικό τμήμα του Πανεπιστημίου Πατρών, στην δραματική σχολή «Αρχή» της Ν. Καρά, στα σεμινάρια του υπουργείου παιδείας για το θέατρο στα σχολεία, καθώς και σε οργανωμένα εργαστήρια με συμμετέχοντες ηθοποιούς ή σπουδαστές. Στο εξωτερικό έχει διδάξει θέατρο στο Λονδίνο, σε σχολεία, σε δραματικές σχολές και στα εργαστήρια που διοργανώνει η Complicite. Στο Ισραήλ, δίδαξε στο σχολείο τεχνών. ΜΑΤΑΝ και στην Νέα Υόρκη στο Lee Strasberg Institute, στο Actor’s Studio, στο Actor’s Center και στο ανοιχτό εργαστήρι που διοργάνωσε η Complicite την άνοιξη του 2001.