Θεατρική Κατασκήνωση 2008 Camera Slideshow

Θεατρική Κατασκήνωση 2008"Διερευνώντας ρόλους και σκηνές απ’ τη ζωή και το θέατρο"

Σπέτσες 23-29 Αυγούστου 2008

SPETSES-2008-best-2_sΣτις 23-29 Αυγούστου 2008 το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση διοργανώνει στις Σπέτσες για έβδομη συνεχή χρονιά Θεατρική Καλοκαιρινή Κατασκήνωση-Σεμινάριο με τίτλο «Διερευνώντας ρόλους και σκηνές απ' τη ζωή και το θέατρο». Στο χώρο της Αναργυρείου Σχολής, δίπλα στη θάλασσα, με την εμψύχωση έμπειρων καλλιτεχνών-δασκάλων, εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων, θεατρολόγοι, ηθοποιοί και φοιτητές θα έχουν τη δυνατότητα να διερευνήσουν τις πολλαπλές λειτουργίες του θεάτρου ως εργαστηρίου καλλιτεχνικής δημιουργίας και μάθησης. Η Κατασκήνωση περιλαμβάνει βιωματικά εργαστήρια, άσκηση, μπάνιο, ξεκούραση και -φυσικά- διασκέδαση. Το τελευταίο απόγευμα θα γίνουν οι παρουσιάσεις των εργαστηρίων και θα ακολουθήσει αποχαιρετιστήριο γλέντι. 

EΜΨΥΧΩΤΕΣ-ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ:  Dorothy Heathcote, εκπαιδευτικός δράματος,  Δημήτρης Καταλειφός, ηθοποιός, σκηνοθέτης, Μαρία Ζαννέτου-Παπακώστα, εκπαιδευτικός δράματος, Koldo o, ηθοποιός, κλόουν, παιδαγωγός,  Μαρία Λεωνίδα, σκηνοθέτης κινηματογράφου,  Νίκος Θεοδοσίου, σκηνοθέτης κινηματογράφου
Οργανωτική Επιτροπή: Διονυσία Ασπρογέρακα, Ελένη Μάρρα, Πασχαλιά Μιχαλοπούλου, Ηρώ Ποταμούση
Επιμέλεια έκδοσης: Μαίρη Καλδή

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Άφιξη- εγγραφή- τακτοποίηση: Σάββατο 23/8/2008, 12.00-16.30. Έναρξη-πρώτη συγκέντρωση: 17.00. Αναχώρηση: Παρασκευή 29/8/2008, μέχρι τις 11.00 ΩΡΑΡΙΟ: 08.00-09.00 Πρωινό 09.00-12.00 Εργαστήρια 12.00-13.30 Ελεύθερος χρόνος για μπάνιο, ξεκούραση κ.α. 13.30-14.30 Γεύμα 14.30-17.00 Ελεύθερος χρόνος για μπάνιο, ξεκούραση κ.α. 17.00-17.30 Απογευματινός καφές 17.30-20.30 Εργαστήρια 20.30- ... άλλες δραστηριότητες

ΑΛΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ Στο πλαίσιο της κατασκήνωσης θα γίνουν επίσης προβολές μαθητικών ταινιών απο ελληνικά και διεθνή Φεστιβάλ, στο "Σίνε Αστέρια" στην ..αυλή της Σχολής!  Ακολουθεί συζήτηση με θέμα "Εκπαίδευση & Οπτικοακουστική αγωγή"

ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΦΕΡΟΥΜΕ: οι συμμετέχοντες στα εργαστήρια μπορούν να φέρουν και να εκθέσουν έντυπο, φωτογραφικό ή άλλο υλικό από δραστηριότητές τους σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στη γραμματεία. Ταινίες σε dvd που εχουν φτιαχτεί από συμμετεχοντες με ή χωρίς τη συνεργασία μαθητών είναι επίσης ευπρόσδεκτες. Όσοι επίσης ασχολούνται με τη μουσική, μπορούν να φέρουν κάποιο μουσικό όργανο για τυχόν μουσικές βραδιές στον αίθριο χώρο.

TOΠΟΣ: Αναργύρειος Σχολή Σπετσών, 1χλμ από το λιμάνι ΔΙΑΜΟΝΗ: 6 διανυκτερεύσεις σε δωμάτια της Σχολής και ημιδιατροφή στο εστιατόριό της (προτεινόμενο) ή σε ξενοδοχεία/ δωμάτια εκτός Σχολής.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗΣ-ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ: Dorothy Heathcote, Τζένη Καραβίτη, Δημήτρης Καταλειφός, Μαρία Παπακώστα, Koldo Vio

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1: “Η σχολική τάξη ως εργαστήριο: αξιοποιώντας συστήματα θεάτρου/δράματος στην εκπαίδευση”, HEATHCOTE Dorothy, εκπαιδευτικός δράματος, συνεργάτης: Μαρία Ζαννέτου Παπακώστα, εκπαιδευτικός δράματος

Η Dorothy Heathcote θα δουλέψει κυρίως πάνω σε δυο συστήματα αξιοποίησης του θεάτρου/δράματος στην τυπική εκπαίδευση. Και τα δυο μπορούν να εφαρμοστούν τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, γιατί οι εκπαιδευτικοί μπορούν να τα προσαρμόσουν ανάλογα με την ηλικία των μαθητών και τις εκάστοτε συνθήκες. Το ΣΥΣΤΗΜΑ Α αφορά την προσέγγιση της μελέτης θεατρικών κειμένων από τη Dorothy Heathcote. Το θεατρικό κείμενο που θα χρησιμοποιήσουμε είναι η Αντιγόνη του Σοφοκλή σε νεοελληνική μετάφραση. Το ΣΥΣΤΗΜΑ Α είναι ιδιαίτερα χρήσιμο σε μαθητές που διστάζουν να διαβάσουν ή δεν είναι εξοικειωμένοι με θεατρικά κείμενα. Μπορεί να φανεί χρήσιμο στις εξετάσεις. Το ΣΥΣΤΗΜΑ Β ονομάζεται κυλιόμενος ρόλος. Είναι σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο, ώστε να δίνει τη δυνατότητα σε ομάδες εκπαιδευτικών να δουλεύουν και να προετοιμάζονται από κοινού, χρησιμοποιώντας ο καθένας τις δεξιότητές του και τα ενδιαφέροντα της ειδικότητάς του. Το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου δε χρειάζεται να αναστατωθεί, επειδή το πλαίσιο λειτουργίας του κυλιόμενου ρόλου επιτρέπει στα παιδιά και στους εκπαιδευτικούς να προσαρμοστούν σε συγκεκριμένους τρόπους δουλειάς. Μια τυπική ομάδα εκπαιδευτικών μπορεί να αποτελείται από τον καθηγητή/-τρια της ιστορίας, των καλλιτεχνικών και των κοινωνικών επιστημών, για παράδειγμα, ή της θεατρικής αγωγής και της πολιτειότητας. Στο δημοτικό σχολείο, στην ομάδα μπορούν να πάρουν μέρος όσοι δάσκαλοι και όσες τάξεις το επιθυμούν. O καλύτερος τρόπος για να αξιοποιηθεί ο κυλιόμενος ρόλος είναι να εφαρμοστεί για κάποιο χρονικό διάστημα. Δεν πρόκειται για μια γρήγορη συνταγή διδασκαλίας, που θα διαρκέσει για λίγο. Η Μαρία Ζαννέτου-Παπακώστα, συνεργάτρια και πρώην φοιτήτρια της Dorothy, θα βοηθήσει στη διεξαγωγή του εργαστηρίου. Στη διδακτορική της διατριβή, έχει αναλύσει σε βάθος και έχει συστηματοποιήσει ολόκληρη τη δουλειά της Dorothy Ηeathcote.
Η Dorothy Heathcote γεννήθηκε το 1926. Παρακολούθησε μαθήματα στο  σχολείο της περιοχής της μέχρι τα 14 και μέχρι τα 19 της εργάστηκε ως υφάντρια  σε κλωστοϋφαντουργείο. Από τα 19 μέχρι τα 21 της παρακολούθησε μαθήματα  σκηνοθεσίας θεάτρου, χορού και εκπαιδευτικού δράματος στο Northern Theatre School. Έγινε μέλος του  διδακτικού προσωπικού και δίδαξε για δύο χρόνια εκπαιδευτικούς και επαγγελματίες  από το χώρο των επιχειρήσεων. Στα 24 της διορίστηκε στο Πανεπιστήμιο του Durham, όπου δίδαξε σε εκπαιδευτικούς τις μεθόδους Froebel και ανέπτυξε πλέον το δικό της σύστημα διδασκαλίας  και μάθησης, που έγινε γνωστό ως «ο μανδύας του ειδικού». Το σύστημα βασίζεται  στην αρχή ότι οι μαθητές δουλεύουν σε περιβάλλοντα που ενθαρρύνουν την  καλλιέργεια των κοινωνικών τους δεξιοτήτων και το πραγματικό ενδιαφέρον τους  για τη μελέτη και τη μάθηση των αντικειμένων του αναλυτικού προγράμματος. Η  δουλειά της σε αυτό το σύστημα συνεχίστηκε στο Πανεπιστήμιο του Newcastle upon Tyne μέχρι το 1986, οπότε  επισήμως συνταξιοδοτήθηκε και σταμάτησε να διδάσκει σε προπτυχιακό και  μεταπτυχιακό επίπεδο. Από τότε εμψυχώνει εργαστήρια σε συνέδρια, μουσεία,  πινακοθήκες και σχολεία και ασχολείται με μαθητές όλων των ηλικιών και  δεξιοτήτων, από τη βαθμίδα του νηπιαγωγείου μέχρι επαγγελματίες από διάφορους  χώρους, όπως η ιατρική και η αστυνομία, αλλά και εκπαιδευτικούς διαφορετικών  ειδικοτήτων. Από το 1950 δημοσιεύει τακτικά σε εκπαιδευτικά  περιοδικά άρθρα για τις μεθόδους διδασκαλίας και λεπτομερείς μελέτες για την  εφαρμογή του συστήματός της στην πράξη. Η δουλειά της στα σχολεία και οι  επιμορφωτικές της συναντήσεις με  εκπαιδευτικούς έχουν καταγραφεί σε βίντεο και DVD. Είναι επίτιμη διδάκτορας των Πανεπιστημίων Newcastle upon Tyne και Derby. Έχει κερδίσει εύφημη μνεία από τη Διεθνή Ένωση  για τις Παραστατικές Τέχνες (International Society for the Performing Arts) και το βραβείο Lifetime Achievement της Αμερικανικής Ένωσης για το Θέατρο στην  Εκπαίδευση (American Alliance for Theatre in Education). Οι ταινίες του BBC που παρουσιάζουν τη δουλειά της έχουν κερδίσει διάφορες διακρίσεις. Η  ταινία για τη ζωή και το έργο της «Three Looms Waiting» έχει κερδίσει το βραβείο Blue Ribbon του Κινηματογραφικού Φεστιβάλ των Καννών. Έχει  εκδώσει βιβλία για τη μέθοδο διδασκαλίας της και αυτόν τον καιρό ετοιμάζονται  δύο βιογραφίες της. Η Μαρία  Ζαννέτου-Παπακώστα είναι κάτοχος  πτυχίου της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Κύπρου και Postgraduate Diploma, MA και  διδακτορικού διπλώματος στο Δράμα στην Εκπαίδευση του University of Central  England της Μεγάλης Βρετανίας. Μέσα από τη διδακτορική της διατριβή έχει  συστηματοποιήσει ολόκληρη τη δουλειά της πρωτοπόρου του Δράματος στην  Εκπαίδευση Dorothy Heathcote. Από την έρευνά της αυτή έχει προκύψει  ένα  δομημένο σύστημα διδασκαλίας και  μάθησης, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από οποιοδήποτε εκπαιδευτικό θα  ήθελε να το θέσει σε εφαρμογή στην εκπαιδευτική πράξη. Είναι  διευθύντρια σε δημοτικό σχολείο της Κύπρου, με πολύχρονη πείρα στην επιμόρφωση  εκπαιδευτικών στο Δράμα, μέσα από την οργάνωση πολλών σεμιναρίων, βιωματικών  εργαστηρίων και διαλέξεων στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, και στην  εκπαίδευση μεταπτυχιακών φοιτητών του εξωτερικού στο University of Central  England (PGCert/ PGDip/MA in Drama in Education).Έχει  λάβει μέρος σε συνέδρια και σεμινάρια στην Κύπρο και στο εξωτερικό  καθώς επίσης και σε ευρωπαϊκά προγράμματα. Έχει  σκηνοθετήσει πάρα πολλές σχολικές θεατρικές παραστάσεις, ανάμεσα στις οποίες  και την παράσταση Στους Αιθέρες της  Ποίησης, στην οποία έλαβαν μέρος και τα διακόσια πέντε παιδιά του σχολείου  της.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2: "
Οκτώ βήματα για τη συνειδητοποίηση" ΚΑΤΑΛΕΙΦΟΣ Δημήτρης, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Σ
τη διάρκεια του εργαστηρίου, θα οδηγηθούμε σταδιακά στη συνειδητοποίηση θεμελιωδών εννοιών της ζωής, όπως ο χώρος, ο χρόνος, το υποκείμενο, οι περιστάσεις, οι σχέσεις, ο σκοπός, τα εμπόδια. Στην αρχή θα διερευνήσουμε ένα ένα τα παραπάνω «οκτώ βήματα για τη συνειδητοποίηση», σε συνάρτηση με στιγμές και συμβάντα της καθημερινής ζωής. Κατόπιν, θα εμπλουτίσουμε το διάλογο με ασκήσεις και αυτοσχεδιασμούς και θα συνεχίσουμε χρησιμοποιώντας και μετασχηματίζοντας το υλικό που θα προκύψει σε εργαλείο για την επεξεργασία μιας σκηνής ενός θεατρικού έργου. Το εργαστήριο θα περιλαμβάνει επίσης ασκήσεις για τις πέντε αισθήσεις, καθώς και επεξεργασία ενός αποσπάσματος από τον Άμλετ του Σαίξπηρ σε μετάφραση Γιώργου Χειμωνά.  Οι συμμετέχοντες είναι απαραίτητο να έχουν στοιχειώδεις γνώσεις θεατρικής παιδείας, να φορούν άνετα ρούχα και παπούτσια, να έχουν μαζί τους ένα σημειωματάριο και να προσέλθουν με παιγνιώδη διάθεση. Ο Δημήτρης Καταλειφός γεννήθηκε στην Αθήνα.   Αποφοίτησε από τη δραματική σχολή του Πέλου Κατσέλη το 1975. Από τότε εργάζεται   ως ηθοποιός. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος στις θεατρικές ομάδες «ΣΚΗΝΗ» και «ΕΜΠΡΟΣ».   Έχει σκηνοθετήσει τρεις παραστάσεις. Διδάσκει στη Δραματική Σχολή του Εθνικού   Θεάτρου και στο Ωδείο Αθηνών. Έχει παίξει σε κινηματογραφικές ταινίες και   τηλεοπτικές σειρές.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3: "
Η τέχνη του κλόουν για όλους»", VIO Koldo ηθοποιός, κλόουν, παιδαγωγός.

Θα ξεκινήσουμε με μια πρώτη επαφή με τον κόσμο του κλόουν: τη δυναμική και τους κώδικες του κόσμου του. Θα ανακαλύψουμε την απόλαυση που μας προσφέρει η μάσκα και ο αυτοσχεδιασμός και θα συνειδητοποιήσουμε ότι δεν υπάρχουν όρια σε αυτή τη διαδικασία. Θα βάλουμε τις πρώτες πινελιές των ηρώων: ο χαρακτήρας, η ενδυμασία, η φωνή και η αγάπη για το ψέμα... Τότε θα έρθει η στιγμή να «ενσωματώσουμε» τα δύο πιο σημαντικά «κλειδιά» του κλόουν: την ακοή και το βλέμμα. Θα δουλέψουμε πάνω στις δομές του αυτοσχεδιασμού, όπου το σημαντικότερο είναι η ακοή. Θα απολαύσουμε την εμπειρία μας και την επαφή με το κοινό και το δικό μας κλόουν... Μετά, σιγά σιγά, θα εξερευνήσουμε το χαρακτήρα του κλόουν που θα δημιουργήσει ο καθένας μας. Θα προσπαθήσουμε να διερευνήσουμε και να εμπλουτίσουμε τους χαρακτήρες που μπορεί να υποδυθεί ένας κλόουν, τις δυνατότητες και τις διαφορετικές όψεις του χαρακτήρα του. Γι' αυτό το λόγο, ο κλόουν μας θα ξεκινήσει σιγά σιγά να μιλάει, θα αναλάβει συγκεκριμένες αποστολές και θα ανιχνεύσει τον κόσμο της φαντασίας και των συναισθημάτων. Πρόκειται για μια διπλή διαδικασία: από τη μια θα ανακαλύψουμε καινούργιες πτυχές του χαρακτήρα μας και από την άλλη θα εφοδιάσουμε τον εαυτό μας με τα «εργαλεία» του κλόουν, δηλαδή τη φωνή, το αντικείμενο και τα συναισθήματα.O Koldobika G. Vío γεννήθηκε στο Μπιλμπάο της Ισπανίας. Πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος του  Πανεπιστημίου Universidad del País Vasco του Μπιλμπάο. Εργάστηκε ως δάσκαλος  και ως εμψυχωτής ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων (παιδιά των δρόμων, ηλικιωμένοι,  άνθρωποι με προβλήματα όρασης). Προερχόμενος από το χώρο της εκπαίδευσης,  ανακαλύπτει το χώρο του θεάτρου. Μαθητής του Georges La Ferriere (Κεμπέκ, Καναδάς)  γίνεται ένας από τους βασικούς εκπροσώπους αυτής της Παιδαγωγικής της Έκφρασης  στην Ισπανία, όπου δίνει μαθήματα, σεμινάρια και εργαστήρια. Παράλληλα,  δημοσιεύει άρθρα σε περιοδικά θεάτρου και εκπαίδευσης. Έχει διδάξει σε διάφορα  πανεπιστήμια. Σήμερα διδάσκει στο Μεταπτυχιακό Τμήμα Κοινωνικού Θεάτρου στο  Πανεπιστήμιο Ramo Llull της Βαρκελώνης και στο Πανεπιστήμιο της Porto στην  Πορτογαλία. Έχει σκηνοθετήσει και συμμετάσχει σε διάφορες θεατρικές  παραστάσεις, εκ των οποίων κάποιες αφορούν το Θέατρο Δρόμου, συνδυάζοντας το  εκπαιδευτικό και το θεατρικό στοιχείο. Έχει εργαστεί στην Παλαιστίνη, στο Ελ  Σαλβαδόρ, τη Νικαράγουα, τη Γουατεμάλα και από το 2003 ζει και εργάζεται στην  Ελλάδα. Την ακαδημαϊκή χρονιά 2003-2004 δίδαξε Θέατρο Δρόμου και Κουκλοθέατρο  στη Δραματική Σχολή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Είναι μόνιμος  συνεργάτης του Φεστιβάλ Κουκλοθεάτρου και Παντομίμας του δήμου Κιλκίς. Από το
1996 και μέχρι σήμερα έχει εκδώσει τρία βιβλία σχετικά με το Θέατρο και την  Εκπαίδευση.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4: «Πες το με μια κάμερα: Εργαστήρι Οπτικοακουστικών» Μαρία Λεωνίδα & Νίκος Θεοδοσίου, σκηνοθέτης κινηματογράφου.

Στόχος του εργαστηρίου είναι να δώσει τη δυνατότητα σε ερασιτέχνες να καταλάβουν πως μια ιδέα μπορεί να γίνει σενάριο και πώς αυτό μπορεί να υλοποιηθεί και να γίνει ταινία με απλά σύγχρονα ψηφιακά μέσα. Θα δοθεί βάρος στο σχεδιασμό και στην επιλογή της ιδέας με σκοπό πάντα την πραγματοποίησή της και την αναφορά σε αντίστοιχες περιπτώσεις που μπορεί ένας εκπαιδευτικός να προκαλέσει μέσα στην τάξη. Θα διαχωριστούν τα τρία είδη, η μυθοπλασία, το ντοκιμαντέρ και το animation, θα κουβεντιάσουμε για την καταλληλότητα και τις ιδιομορφίες του καθενός-από πλευράς παραγωγής και αποτελέσματος-. Θα προετοιμάσουμε σε ομάδες-ανάλογα με τον αριθμό των συμμετεχόντων- μια ή δύο ιδέες ταινίας μικρού μήκους (1-3 λεπτά ) θα δώσουμε τις βασικές οδηγίες για χρήση της κάμερας και τις βασικές αρχές της κινηματογραφικής γλώσσας που είναι απαραίτητες για να προχωρήσουμε σε γύρισμα και μοντάζ. Τέλος θα ολοκληρώσουμε τις ταινίες κάνοντας μαζί το μοντάζ ώστε να κατανοηθεί η λογική του και ανάλογα με το χρόνο που ο καθένας θέλει να αφιερώσει στον υπολογιστή μπορεί να μάθει και περισσότερα! Θα υπάρχουν βίντεο κάμερες καθώς και Η/Υ για το μοντάζ αλλά όποιος έχει δική του κάμερα ή laptop και θέλει να τα χρησιμοποιήσει είναι ευπρόσδεκτος να τα φέρει. Τα βράδια θα υπάρξει δυνατότητα για προβολές επιλεγμένων ταινιών. Η Μαρία Λεωνίδα γεννήθηκε στην Αθήνα και εργάζεται ως σκηνοθέτης. Σπούδασε Ιστορία, Ιστορία της Τέχνης και Κινηματογράφο. Έχει σκηνοθετήσει πολλά ντοκιμαντέρ σε συνεργασία με την ΕΡΤ, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, τη Γερμανική Τηλεόραση ZDF/3SAT, την EBU, εφαρμογές που συνδυάζουν γραφιστική και διαδραστικότητα καθώς και συνεργασίες για θεατρικές παραστάσεις. Η τελευταίες της ταινίες είναι «Η Πρώτη μου φορά» (52’) που έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και το «Οι δικοί μου Ολυμπιακοί» (15’) που θα παιχτεί στη νεανική ζώνη σε 16 χώρες της Ευρώπης το 2008. Παράλληλα με τη σκηνοθεσία από το 2002 διδάσκει video και οπτικοακουστικά σε παιδιά, νέους και δασκάλους. Την ενδιαφέρουν ιδιαίτερα οι τρόποι που χρησιμοποιούν οι νέοι τόσο την κινούμενη όσο και την ακίνητη εικόνα για να καταγράψουν το περιβάλλον και τις εμπειρίες τους. Είναι ιδρυτικό μέλος της μη κερδοσκοπικής Εταιρείας «Καρπός» με στόχο τις ίσες ευκαιρίες στην έκφραση και το διαπολιτισμικό διάλογο με χρήση των νέων τεχνολoγιών. Τώρα συντονίζει την Ελληνική συμμετοχή στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Stranger» που προωθεί την παραγωγή ταινιών video (1-5 λεπτά) από νέους 15-25 ετών. Ο Νίκος Θεοδοσίου γεννήθηκε στην Αθήνα το Σεπτέμβριο του 1946.  Σπούδασε κινηματογράφο στην Αθήνα και μετά τον ερχομό της Διχτατορίας το   1967, συνέχισε στο Παρίσι. Εκεί παρακολούθησε τα σεμινάρια του Ζαν Ρούς   για το ντοκιμαντέρ, του Ανρί Λανγκλουά για την ιστορία του   κινηματογράφου, και του Μάρκ Φερό "Κινηματογράφος και κοινωνία")  Πίσω στην Ελλάδα (το 1974) παράλληλα με τον κινηματογράφο ασχολήθηκε με   τον συνδικαλισμό, τη δημοσιογραφία, το φωτορεπορτάζ, το ραδιόφωνο, τη   λογοτεχνία, την ιστορική έρευνα.  Είναι ιδρυτικό μέλος του Νεανικού Πλάνου (Ομάδα δημιουργών για την   οπτικοακουστική έκφραση των νέων ανθρώπων) και υπεύθυνος για τα   εκπαιδευτικά προγράμματα.  Είναι μέλος της τριμελούς γραμματείας και ειδικός σύμβουλος στο Διεθνές   Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, καλλιτεχνικός   διευθυντής του Camera Zizanio (Ευρωπαική Συνάντηση Νεανικής   Οπτικοακουστικής Δημιουργίας).  Είναι ιδρυτικό μέλος του Δικτύου Ελληνικού Ντοκιμαντέρ.