Θεατρική Κατασκήνωση Σπέτσες 2009 Camera Slideshow
Θεατρική Κατασκήνωση 2009
«Σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία: απεικονίσεις και συνθέσεις»

Σπέτσες 21-27 Ιουλίου 2009

& «Νεανικές Θεατρικές Φωνές 2009»

για εκπαιδευτικούς, ηθοποιούς, θεατρολόγους, φοιτητές, εμψυχωτές και νέους

Στις 21-27 Ιουλίου 2009 το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση διοργανώνει στις Σπέτσες για όγδοη συνεχή χρονιά Θεατρική Καλοκαιρινή Κατασκήνωση-Σεμινάριο με τίτλο: «Σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία: απεικονίσεις και συνθέσεις».  Στο χώρο της Αναργυρείου σχολής, δίπλα στη θάλασσα, με την καθοδήγηση έμπειρων καλλιτεχνών-δασκάλων, εκπαιδευτικοί, ηθοποιοί, θεατρολόγοι, φοιτητές και νέοι θα έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν σημαντικά θέματα και πλευρές της σύγχρονης ζωής με όχημα τεχνικές θεάτρου και άλλων παραστατικών τεχνών. Τα βιωματικά εργαστήρια θα προσεγγίσουν το θεατρικό λόγο, τη σκηνογραφία, την οπτικοακουστική έκφραση, τη μουσική και το ρυθμό, τη σχέση δημοκρατίας και συλλογικής θεατρικής δημιουργίας. Η Κατασκήνωση περιλαμβάνει 5 βιωματικά εργαστήρια, ένα εκ των οποίων με τίτλο «Νεανικές Θεατρικές Φωνές» είναι ειδικά σχεδιασμένο για νέους 17-22 χρονών (με την υποστήριξη της ΓΓΝΓ). Περιλαμβάνει επίσης προβολές ταινιών και συζητήσεις κάτω από τα πεύκα της αυλής, άσκηση, μπάνιο, ξεκούραση και, φυσικά, διασκέδαση. Το τελευταίο απόγευμα θα γίνουν οι παρουσιάσεις της δουλειάς των εργαστηρίων και θα ακολουθήσει αποχαιρετιστήριο γλέντι. 

ΕΜΨΥΧΩΤΕΣ-ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: Βrendon Burns, σκηνοθέτης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Ιδρύματος Citizen Arts (Ίδρυμα για τις Τέχνες και τον Ενεργό Πολίτη), Μένης Θεοδωρίδης, σκηνοθέτης, παιδαγωγός, Μαρία Λεωνίδα, σκηνοθέτης κινηματογράφου, Κωστής Καπελώνης, σκηνοθέτης θεάτρου, Αριστείδης Παπανικολάου, μουσικός, κοινωνιολόγος,  Μαρία Χανιωτάκη, σκηνογράφος ΜΑ, εικαστικός

Εισήγηση, προβολή ταινιών: «Μέσα στο σχολείο- πέρα από το θρανίο: μια επιλεκτική κινηματογραφική αναδρομή στα εκπαιδευτικά συστήματα όπως πα-ρουσιάζονται στον κινηματογράφο» - Τζωρτζίνα Κακουδάκη, θεατρολόγος, ηθοποιός

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Άφιξη-εγγραφή-τακτοποίηση: Τρίτη 21/7/2009, 12.00-16.30 Αναχώρηση: Δευτέρα 27/7/2009, μέχρι τις 11.00

ΩΡΑΡΙΟ 08.00-09.00 Πρωινό 09.00-12.00 Εργαστήρια 12.00-13.30 Ελεύθερος χρόνος για μπάνιο, ξεκούραση κ.α. 13.30-14.30 Γεύμα 14.30-17.00 Ελεύθερος χρόνος για μπάνιο, ξεκούραση κ.α. 17.00-17.30 Απογευματινός καφές 17.30-20.30 Εργαστήρια 20.30- ... άλλες δραστηριότητες

ΤΟΠΟΣ Αναργύρειος Σχολή Σπετσών, 1χλμ από το λιμάνι


ΔΙΑΜΟΝΗ 6 διανυκτερεύσεις σε δωμάτια της Σχολής και ημιδιατροφή στο εστιατόριό της (προτεινόμενη) ή σε ξενοδοχεία/δωμάτια εκτός Σχολής.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ: Μπέττυ Γιαννούλη ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ: Διονυσία Ασπρογέρακα, Πασχαλιά Μιχαλοπούλου, Ηρώ Ποταμούση, Ιωάννα Τότσιου, Ντίνα Τσολάκη

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1: «Δημοκρατία και Συλλογική Θεατρική Δημιουργία: Οράματα για το Μέλλον" Burns Brendon, σκηνοθέτης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Ιδρύματος Citizen Arts (Ίδρυμα για τις Τέχνες και τον Ενεργό Πολίτη)

Εργαστήριο για νέους 17-22 χρονών. Οι νέοι που θα πάρουν μέρος σε αυτό το εργαστήριο θα διερευνήσουν πώς το θέατρο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μέσο για πολιτική έκφραση, πολιτική εκπαίδευση και εν τέλει ως κινητήριος δύναμη για αλλαγή. Χρησιμοποιώντας ένα εύρος θεατρικών τεχνικών (επικό θέατρο, θέατρο του καταπιεσμένου, θέατρο σκιών και multimedia montage). Oι συμμετέχοντες θα αξιοποιήσουν επιλεγμένα κείμενα λογοτεχνίας επιστημονικής φαντασίας ως κίνητρα για να δημιουργήσουν ένα μικρό δρώμενο το οποίο θα εκφράζει τη δική τους απάντηση στις τρέχουσες απόψεις σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη φύση της έννοιας της ελευθερίας.Το εργαστήριο θα είναι ιδιαίτερα βιωματικό και οι συμμετέχοντες θα πρέπει να φέρουν κατάλληλα ρούχα. Ο Brendon Burns είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Foundation for Citizen Arts (Ίδρυμα για τις πολιτικές τέχνες). Ως έμπειρος σκηνοθέτης, εισηγητής και εμψυχωτής, ο Brendon έχει ηγηθεί πολλών συμμετοχικών και θεατρικών προγραμμάτων στην Αγγλία, την Ευρώπη και τη Δυτική Αφρική. Εκπαιδεύτηκε ως ηθοποιός στο Arts Educational School του Λονδίνου και αργότερα ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στην εκπαίδευση στο University of Middlesex στην Αγγλία. Προηγούμενες θέσεις του συμπεριλαμβάνουν την καλλιτεχνική διεύθυνση του Solent Peoples Theatre, The Haymarket, Basingstoke (Βοηθός σκηνοθέτη), Proteus Theatre (Βοηθός σκηνοθέτη), Indefinite Article (Καλλιτεχνικός Διευθυντής) and First Draft Theatre (Καλλιτεχνικός Διευθυντής)

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2: «Δραστηριότητες και τρόποι εξοικείωσης εκπαιδευτικών και μαθητών γύρω από τις βασικές έννοιες της οπτικοακουστικής έκφρασης», Μένης Θεοδωρίδης, σκηνοθέτης, παιδαγωγός, Μαρία Λεωνίδα, σκηνοθέτης κινηματογράφου

Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς που αναζητούν προτάσεις για ένα συστηματικό πλαίσιο άσκησης δεξιοτήτων οπτικοακουστικής έκφρασης και ανάπτυξης μιας σφαιρικής οπτικοακουστικής συνείδησης, ώστε να είναι σε θέση να τις συνδυάζουν με τις εκάστοτε ανάγκες των γνωστικών αντικειμένων που επεξεργάζονται μέσα στην τάξη τους. Θα εστιάσουμε στους στόχους που η οπτικοακουστική παιδεία θέτει για τους μαθητές κάθε βαθμίδας, διανύοντας βιωματικά τις πιο σημαντικές δραστηριότητες οπτικοακουστικής παιδείας που μπορεί κανείς να εφαρμόσει στο ελληνικό σχολείο σήμερα. Κατά την πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων αυτών, ο εκπαιδευτικός εξοικειώνεται με την οπτικοακουστική έκφραση μαζί με τα παιδιά. Για το επίπεδο μάλιστα της επιδιωκόμενης εισαγωγικής εξοικείωσης των μαθητών με την οπτικοακουστική έκφραση, ο εκπαιδευτικός δεν είναι καν απαραίτητο να έχει εξειδικευτεί σε θέματα κινηματογράφου. Ο Μένης Θεοδωρίδης είναι σκηνοθέτης ειδικευμένος στη χρήση των οπτικοακουστικών μέσων στην εκπαίδευση. Στο πρόγραμμα «ΜΕΛΙΝΑ – Εκπαίδευση και Πολιτισμός» (πιλοτικό πρόγραμμα για την Αισθητική Αγωγή στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση) είναι υπεύθυνος του εργαστηρίου οπτικοακουστικής έκφρασης και συντονιστής της ομάδας σχεδιασμού του εκπαιδευτικού υλικού (1994 – σήμερα). Είχε την ευθύνη του εκπαιδευτικού σχεδιασμού και της συγγραφής των συνοδευτικών εντύπων για το πρόγραμμα «ΠΑΜΕ ΣΙΝΕΜΑ;» (Γνωριμία με τον Κινηματογράφο) του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (ΥΠΠΟ) για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (ΥΠΕΠΘ) (σειρά εντύπων, 1998 – 2001) καθώς και των εντύπων που συνόδευαν τις προβολές ταινιών για σχολεία, του Διεθνούς Φεστιβάλ Οικολογικού Κινηματογράφου, ECOFILMS στη Ρόδο 2005, 2006 και 2008. Από το 1984 εργάζεται στην ΕΡΤ ως σκηνοθέτης. Η Μαρία Λεωνίδα γεννήθηκε στην Αθήνα και εργάζεται ως σκηνοθέτης. Σπούδασε Ιστορία, Ιστορία της Τέχνης και Κινηματογράφο. Έχει σκηνοθετήσει πολλά ντοκιμαντέρ σε συνεργασία με την ΕΡΤ, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, τη Γερμανική Τηλεόραση ZDF/3SAT, την EBU, εφαρμογές που συνδυάζουν γραφιστική και διαδραστικότητα καθώς και συνεργασίες για θεατρικές παραστάσεις. Η τελευταίες της ταινίες είναι «Η Πρώτη μου φορά» (52’) που έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και οι «Οι δικοί μου Ολυμπιακοί» και «Ο καλύτερος φίλος» που παίζονται στη νεανική ζώνη σε 16 χώρες της Ευρώπης. Παράλληλα με τη σκηνοθεσία από το 2002 διδάσκει video και οπτικοακουστικά σε παιδιά, νέους και ενήλικες μέσα από το Πρόγραμμα Μελίνα αλλά και σε πολλές διοργανώσεις φορέων τόσο στη Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Την ενδιαφέρουν ιδιαίτερα οι τρόποι που χρησιμοποιείται τόσο η κινούμενη όσο και η ακίνητη εικόνα από ερασιτέχνες για να καταγράψουν το περιβάλλον και τις εμπειρίες τους. Είναι ιδρυτικό μέλος της μη κερδοσκοπικής Εταιρείας «Καρπός» με στόχο τις ίσες ευκαιρίες στην έκφραση και το διαπολιτισμικό διάλογο με χρήση των νέων τεχνολoγιών.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3: «Από το μηδέν στον ποιητικό μονόλογο» Κωστής Καπελώνης, σκηνοθέτης θεάτρου.

Με αφετηρία το μηδέν και όχημα το σώμα, με τη σύνθεση ήχων και φωνής, μέσα από αυτοσχεδιασμούς και θεατρικές δοκιμές, θα επιχειρήσουμε σταδιακά, στο εργαστήριο αυτό, να προσεγγίσουμε γνωστούς και άγνωστους ποιητικούς θεατρικούς μονολόγους, παλαιότερους και σύγχρονους, ελλήνων και ξένων δημιουργών. Απώτερος στόχος είναι η σύνθεση και η εκφορά τους, όπως αυτή θα προκύψει βήμα–βήμα από την ατομική και τη συλλογική δημιουργία. Το σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς με εμπειρία σε θεατρικά σεμινάρια, θεατρολόγους, ηθοποιούς. Απαιτείται διάθεση για πειραματισμό με το σώμα και τη φωνή, καθώς και συνεργασία, έτσι ώστε, μέσα από ένα σύνολο κειμένων που ποικίλλουν ως προς το είδος και το ύφος, να δημιουργηθεί μια ενιαία θεατρική σύνθεση. Οι συμμετέχοντες παρακαλούνται να φέρουν άνετα ρούχα και παπούτσια. Ο  Κωστής Καπελώνης γεννήθηκε το 1952 στο Ρέθυμνο. Σπούδασε στη Φυσικομαθηματική σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του υπήρξε βασικό στέλεχος του Θεατρικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών ,όπου συμμετείχε ως ηθοποιός σε πολλά έργα. Το 1981 αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης-Κάρολος Κουν. Από το 1981 ως το 1998 εργάζεται συνεχώς στο Θέατρο Τέχνης ως ηθοποιός, σκηνοθέτης και σχεδιαστής φωτισμών. Εργάστηκε ως καλλιτεχνικός διευθυντής στο ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης και ως σκηνοθέτης, σύμβουλος καλλιτεχνικού διευθυντή στο ΚΘΒΕ. Το 2002 ίδρυσε το θίασο «Θ όπως Θέατρο» και από το 2003 εργάζεται (σχεδόν αποκλειστικά) στο Θέατρο Τέχνης. Ως ηθοποιός έλαβε μέρος σε 43 παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης και ως σχεδιαστής φωτισμών σε περισσότερες από 100 παραστάσεις θεάτρου και χορού. Από το 1994 σκηνοθέτησε 29 παραστάσεις και υπήρξε βοηθός σκηνοθέτη και συνεργάτης σκηνοθέτης σε αρκετές παραστάσεις. Δίδαξε υποκριτική, αυτοσχεδιασμό, αγωγή του λόγου και ορθοφωνία σε πολλές δραματικές σχολές, θεατρικά εργαστήρια και σε σεμινάρια δημοσίων φορέων. Υπήρξε μέλος κριτικών επιτροπών των «Πανελλήνιων Μαθητικών Αγώνων Θεάτρου». Συμμετείχε σε ραδιοφωνικές εκπομπές και τηλεοπτικές σειρές, όπως και στη μικρού μήκους ταινία «Νειλώ» του Τ.Μπουλμέτη,1979. Έχει εκδώσει 5 βιβλία (μυθιστορήματα, ποιήματα, ποιητικό δοκίμιο). Έχει εκθέσει φωτογραφίες και έχει κάνει την επιμέλεια σε πολλά προγράμματα παραστάσεων στους θιάσους όπου εργάστηκε. Είναι εταίρος της Ελληνικής Εταιρείας Θεάτρου «Θέατρο Τέχνης»,της Πολιτιστικής Εταιρείας «Πλεύση στο Αιγαίο» και της «Εταιρείας Τέχνης Θ».

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4: «Η γλώσσα του Ρυθμού» Αριστείδης Παπανικολάου, μουσικός, κοινωνιολόγος

Στο εργαστήριο θα επιδιώξουμε, παίζοντας με ποικιλία κρουστών οργάνων, να βιώσουμε με την ομάδα την πρωταρχική σημασία της Δύναμης του Ρυθμού, της καλής oργανικής δόνησης (Groove), σαν στοιχείο πνευματικής και σωματικής αρμονίας (drum-and-flow.concept). Με απλές κινήσεις χορού και τραγουδιού μαθαίνουμε να αγγίζουμε τον εσωτερικό μας χώρο, επικοινωνώντας και ανταλλάσσοντας βαθύτερες συναισθηματικές εμπειρίες με την ομάδα. Μια πορεία συλλογικής δημιουργίας που συνδυάζει τραγούδι, χορό και αναπνοές υπό τον ήχο των ρυθμών της Δ. Αφρικής (Γκάνα, Γουινέα) και της Λατινικής Αμερικής. Παράλληλα γίνεται γνωριμία με διάφορα κρουστά όργανα. Πρόκειται για μια εμπειρία μεταμόρφωσης του ρυθμού σε μελωδία, μετάβασης από τον ορθολογικό στον οργανικό χρόνο, για ένα βίωμα μετουσίωσης πρωτογενών ήχων παλαιάς ρυθμικής μουσικής σε μια ενορχήστρωση στο τώρα. Προηγούμενη γνώση μουσικής από τους συμμετέχοντες δεν είναι απαραίτητη. Οι συμμετέχοντες παρακαλούνται να φορούν άνετα ρούχα και παπούτσια. Ο Αριστείδης Παπανικολάου γεννήθηκε το 1961 και σπούδασε στη Γερμανία Κοινωνιολογία, Πολιτικές και Οικονομικές Επιστήμες. Εργάστηκε ως επιστημονικός συνεργάτης και σύμβουλος πανεπιστημίων, ινστιτούτων, κρατικών και εκκλησιαστικών ιδρυμάτων στη Γερμανία και την Ελλάδα. Επεξεργάστηκε θέματα σχετικά με την κοινωνική, αναπτυξιακή και μεταναστευτική πολιτική στην Ευρώπη, θέματα παιδαγωγικής, κοινωνικού δικαίου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Παράλληλα από το 1984 διενεργεί διαπολιτισμικά σεμινάρια σε συνεργασία με σχολεία, θέατρα, λαϊκά πανεπιστήμια και μουσικές σχολές με θέμα την αφρικάνικη και λατινοαμερικάνικη μουσική. Κάνει συχνές καλλιτεχνικές εμφανίσεις στην ελληνική και γερμανική τηλεόραση, όπως και παρουσιάσεις της μεθόδου DRUM and FLOW σε διεθνή συνέδρια. Από τον Απρίλιο του 2008 απασχολείται επαγγελματικά αποκλειστικά με την λατινοαμερικάνικη και αφρικάνικη μουσική σύνθεση, τη μουσικοθεραπεία, την κατασκευή μουσικών οργάνων, το μουσικό συντονισμό ομάδων, το χορό, την κινησιολογία, τις συναυλίες.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5: «Η Σκηνογραφία στο Θέατρο-ένα πολύτιμο πεδίο συνεργασίας με την ομάδα» Μαρία Χανιωτάκη, Σκηνογράφος ΜΑ- Εικαστικός

Το Εργαστήριο θα επικεντρωθεί στη διαδικασία μελέτης μιας σκηνογραφικής πρότασης (σκηνικό και κουστούμι) πάνω σε ένα θεατρικό έργο καθώς και στο ρόλο της σκηνογραφίας ως ουσιαστικού μέρους της θεατρικής πράξης κι όχι ως πλαισίου της δράσης. Θα ερευνήσει τη σχέση σώματος και χώρου καθώς και το πώς μπορεί η σκηνογραφία να αποτελέσει ένα πολύτιμο πεδίο συνεργασίας των μαθητών και γενικά των μελών μιας θεατρικής ομάδας παιδιών-νέων για τη δημιουργία μιας θεατρικής παράστασης. Επίσης θα μελετήσουμε την εκπαιδευτική, καλλιτεχνική, κοινωνική και ψυχολογική σημασία του να κάνουμε Θέατρο με τα παιδιά και Θέατρο για τα παιδιά. Το Εργαστήριο θα έχει πρακτικό και θεωρητικό μέρος και θα εστιάσει σε δύο θεατρικά κείμενα βάσει των οποίων η ομάδα θα προχωρήσει στη σκηνογραφική της πρόταση. Η Μαρία Χανιωτάκη γεννήθηκε στο Ηράκλειο. Σπούδασε Τεχν. Πολιτικός Μηχανικός και συνέχισε με σπουδές στη μουσική και το πιάνο. Παρακολούθησε εργαστήριο Σκηνογραφίας στην Royal Academy of Dramatic Art (RADA) του Λονδίνου και απόκτησε Master of Art στο Wimbledon School of Art (WSA) του Λονδίνου. Ακολούθησαν Ατομικές Εκθέσεις της ως εικαστικού καλλιτέχνη και συμμετοχή σε Ομαδικές Εκθέσεις από το 1995 στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Εργάζεται ως Σκηνογράφος- Ενδυματολόγος στο θέατρο από το 1990. Ίδρυσε το «Εργαστήριο Σκηνογραφίας και Performance Art –Ένα Εργαστήριο για τη Σκηνογραφία». Δημοσίευσε τα βιβλία: «Αερικά» εκδ. Ελληνικά Γράμματα, «Ο χαρταετός που τον έλεγαν Καρχαρία» Εκδόσεις Ιωλκός, «Το λουλούδι που ήθελε να γίνει Πεταλούδα», εκδόσεις Ιωλκός. Παρουσίασε την Performance-Installation: «Ανάποδη κλωστή» στο BIOS τον Ιανουάριο –Φεβρουάριο 2008 ( Πρόταση, Σκηνοθεσία, Σκηνογραφία). Είναι μέλος της «Ένωσης Βρετανών Σκηνογράφων»(SBTD) του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (ΔΙΘ) και του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (ΕΕΤΕ).