ένα προγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και τους πρόσφυγες
με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος

ΣΧΟΛΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
(από την εφαρμογή 2015)

ΣΧΟΛΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ

  • Αυτό που δεν λειτουργεί [στην κοινωνία] είναι ότι βλέπουμε στην τηλεόραση νεκρά προσφυγόπουλα και μπορεί να μας κοπεί η όρεξη για μια μέρα και μετά ξεχνάμε… την άλλη μέρα μπορεί να πάμε να αγοράσουμε το iphone 6...αυτό μου υπενθύμισε (το πρόγραμμα) (μαθήτρια Β' Λυκείου)
  • Μου έκανε εντύπωση που είδα συμμαθητές μου που δεν τους ξέρω τόσο καλά να έχουν τόσο ωραίες ιδέες (μαθήτρια Β' Λυκείου)
  • Γνωρίστηκα με κάποιους συμμαθητές μου...που δεν ήξερα τόσο καλά και άκουσα τις απόψεις τους, ακόμα κι αν δεν συμφωνούσα μαζί τους. Ήταν ενδιαφέρον. (μαθήτρια Α' Λυκείου)
  • Βιώσαμε τις δυσκολίες που περνούν οι πρόσφυγες. Η όλη διαδικασία με έκανε καλύτερο άνθρωπο (μαθητής Λυκείου)
  • Γίναμε «ένα». Τα προβλήματά μας μάς ενώνουν. (μαθητής Λυκείου)
  • Διαφορετικός τρόπος μάθησης με μεγάλο αντίκτυπο στη ζωή μας. Μάθημα ζωής! (μαθητής Λυκείου)
  • Έμαθα να βλέπω τα πράγματα από διαφορετικές οπτικές γωνίες. (μαθητής Λυκείου)
  • Πριν ήξερα λίγα πράγματα για τους πρόσφυγες και ήμουν ουδέτερος. Τώρα όμως ξέρω τι έχουν περάσει και τους βλέπω «με άλλο μάτι». (μαθητής Λυκείου)
  • Μου άρεσε ο τρόπος που δουλέψαμε γιατί ευνοούσε τη συνεργασία. Ο ένας συμπλήρωνε τον άλλο. (μαθητής Λυκείου)
  • Μου άρεσε που όλοι ήμασταν συγκεντρωμένοι σε αυτό που κάναμε. (μαθητής Λυκείου)
  • Κατάλαβα ότι προτού βγάλουμε συμπεράσματα , θα πρέπει να γνωρίζουμε τι έχει βιώσει ο άλλος. (μαθητής Λυκείου)
  • Στην αρχή ήμασταν απλώς γνωστοί. Μετά γίναμε φίλοι. (μαθητής Λυκείου)
  • Άλλαξε ο τρόπος σκέψης και συμπεριφοράς μου στους άλλους. (μαθητής Λυκείου)
  • Μάθαμε πώς ζουν άνθρωποι διαφορετικοί από μας. (μαθητής Λυκείου)
  • Μου άρεσε που ήμασταν όλοι μαζί μια ομάδα. (μαθητής Γυμνασίου)
  • Έμαθα να σέβομαι τους διαφορετικούς ανθρώπους. (μαθητής Γυμνασίου)
  • Αρχίσαμε να κάνουμε παρέα με παιδιά που δεν ήμασταν πριν φίλοι. (μαθητής Γυμνασίου)
  • Καταλάβαμε τον διαφορετικό τρόπο ζωής άλλων ανθρώπων. (μαθητής Γυμνασίου)
  • Ανακαλύψαμε νέα πράγματα και μπήκαμε στις ζωές άλλων ανθρώπων. (μαθητής Γυμνασίου)
  • Ευαισθητοποιήθηκα! Κι αν πριν κορόιδευα άτομα και καταστάσεις ,τώρα πια δεν θα το κάνω, γιατί μέσα από τις δραστηριότητες κατάλαβα πόσο δύσκολα ζουν. (μαθητής Γυμνασίου)
  • Με πολλά παιδιά οι σχέσεις μου πριν ήταν ανύπαρκτες, αλλά τελικά ήρθαμε πιο κοντά. (μαθητής Γυμνασίου)
  • Άρχισα να καταλαβαίνω τον τρόπο που σκέφτονται οι άλλοι. (μαθητής Γυμνασίου)
  • Έμαθα τη σημασία της ανεκτικότητας ,γιατί κι εγώ θα μπορούσα να ήμουν στη θέση των άλλων. (μαθητής Γυμνασίου)
  • Βλέπω πλέον τους άλλους χωρίς διακρίσεις. (μαθητής Γυμνασίου)
  • «Πριν από τη συμμετοχή μου στο πρόγραμμα με πολλά από τα παιδιά δεν μιλάγαμε καν ενώ τώρα πολλές φορές κάνουμε και παρέα» (Μαθητής Γ’ Γυμνασίου)
  • «Το πρόγραμμα με ευαισθητοποίησε θέματα τα οποία πιο παλιά μου ήταν αδιάφορα και νομίζω με έκανε καλύτερο άνθρωπο» (Μαθητής Γ’ Γυμνασίου)
  • «Μέσα από το πρόγραμμα άρχισα να μιλάω για αυτά που πιστεύω και να λέω πράγματα που έχω σκεφτεί» (Μαθητής Γ’ Γυμνασίου)
  • «Πιστεύω ότι με πολλά παιδιά απλά ήμασταν 3 χρόνια συμμαθητές, τώρα έχουμε αρχίσει να γνωρίζουμε ο ένας τον άλλον καλύτερα, δενόμαστε περισσότερο  και σιγά σιγά γινόμαστε ομάδα» (Μαθήτρια Γ’ Γυμνασίου)
  • «Νομίζω ότι μάθαμε να ακούμε τι θέλει να πει ο άλλος και έστω και γι’ αυτό το λίγο προσπαθήσαμε να μπούμε στη θέση αυτών των ανθρώπων με αποτέλεσμα να έχουμε μεγαλύτερο σεβασμό προς αυτούς και αυτά που πέρασαν» (Μαθήτρια Γ’ Γυμνασίου)
  • «Μέσα από το πρόγραμμα δεν άλλαξε κάτι στον τρόπο που σκέφτομαι εγώ, αλλά με έκανε να καταλάβω πως οι άλλοι άνθρωποι σκέφτονται και φέρονται στους άλλους και πως είναι η αντίδραση αυτών» (Μαθητής Γ’ Γυμνασίου)
  • «Το πρόγραμμα αυτό μου έδωσε την ευκαιρία να ανακαλύψω και να αναρωτηθώ για πράγματα που δεν γνώριζα μέχρι τώρα μέσα από έναν διασκεδαστικό και ευχάριστο τρόπο» (Μαθήτρια Γ’ Γυμνασίου)
  • «Άλλαξαν αρκετά πράγματα στον τρόπο που σκέφτομαι γιατί συνειδητοποίησα πράγματα που μέχρι τώρα δεν γνώριζα ή δεν είχα δώσει μεγάλη βάση» (Μαθητής Γ’ Γυμνασίου)
  • «Για μένα άλλαξαν πάρα πολλά στον τρόπο που σκέφτομαι για τους άλλους. Π.χ. άμα δω έναν άνθρωπο διαφορετικού χρώματος σκέφτομαι πόσα πολλά μπορεί να έχει περάσει για να βρεθεί στη χώρα μας. Επίσης κατάλαβα πόσα πολλά έχω σχετικά με κάποιους άλλους ανθρώπους και πρέπει να τα εκτιμώ. Έχω αρχίσει επίσης να σκέφτομαι και λίγο διαφορετικά ως προς τη σπατάλη των χρημάτων που έχω» (Μαθητής Γ’ Γυμνασίου)
  • «Βλέπω τους ανθρώπους με άλλο μάτι, πρόσφυγες, φτωχούς και θέλω να βοηθήσω εθελοντικά όσο γίνεται αυτούς τους ανθρώπους» (Μαθητής Γ’ Γυμνασίου)
  • «Περιμένω πως και πώς να έρθει το Σάββατο για να πάω στο σχολείο να δω τα παιδιά και να κάνω τις δραστηριότητες» (Μαθήτρια Γ’ Γυμνασίου)
  • «Στο πρόγραμμα μου άρεσε περισσότερο η ελευθερία στις κινήσεις και το ότι ήταν κάτι διαφορετικό από όλα όσα γίνονται» (Μαθήτρια Γ’ Γυμνασίου)
  • «Μου άρεσε περισσότερο η μέθοδος της παγωμένης εικόνας, διότι οι σταδιακές αυτές εναλλαγές από χαρά σε δυστυχία ή κάποια άλλα συναισθήματα ήταν πραγματικά συγκλονιστικές, αλλά και μετά που το συζητάγαμε και βλέπαμε τις απόψεις του καθενός και πως σκεφτόμασταν γενικά μου άρεσε πολύ» (Μαθήτρια Γ’ Γυμνασίου)
  • «…τώρα ξέρω πολλά περισσότερα πράγματα για το θέμα των μεταναστών και των προσφύγων και αυτό με βοήθησε να καταλάβω πολλά πράγματα για τον κόσμο» (Μαθήτρια Γ’ Γυμνασίου)
  • «Πιστεύω πως βλέπω σε μεγαλύτερο βάθος κάποια γεγονότα, έχω καταλάβει λίγο περισσότερο τι γίνεται στο γύρω κόσμο, έχω βγει κερδισμένη από όλο αυτό και χαίρομαι που έχω πάρει μέρος» (Μαθήτρια Γ’ Γυμνασίου)
  • «Με κάποια παιδιά δεν μιλάγαμε καθόλου αλλά τώρα έχουμε γίνει φίλοι» (Μαθητής Γ’ Γυμνασίου)
  • «Από το πρόγραμμα μου άρεσε περισσότερο το ότι συνεργαστήκαμε, κάτι που δεν το περίμενα, δούλεψα στις ομάδες με παιδιά που είμαστε τελείως διαφορετικοί» (Μαθητής Γ’ Γυμνασίου)

 

ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

  • Εύχομαι μεγαλύτερη διάρκεια του προγράμματος και διάχυση στην τοπική κοινωνία. Απολύτως απαραίτητη και αναγκαία η στήριξη από θεατροπαιδαγωγό. (εκπαιδευτικός Λυκείου)
  • Η διαδικασία είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία. Ιδιαίτερα σημαντικός ο ρόλος του θεατροπαιδαγωγού. Η έλλειψη εμπειρίας από την πλευρά μου θα ήταν ανασταλτικός παράγοντας για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων. (εκπαιδευτικός Γυμνασίου)
  • Όλα όσα έγιναν ήταν πολύ χρήσιμα. Πιστεύω ότι αν υπήρχε περισσότερος χρόνος υλοποίησης τα αποτελέσματα θα ήταν ακόμα πιο ικανοποιητικά. Σε κάθε περίπτωση ήταν μια πολύ θετική εμπειρία τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς που συνεπλάκησαν στη διαδικασία. (εκπαιδευτικός Δημοτικού)
  • Ο ρόλος του εξωτερικού συνεργάτη- θεατροπαιδαγωγού είναι ιδιαίτερα σημαντικός γιατί οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί δεν έχουν εφόδια ώστε να εμφυσήσουν στα παιδιά την έμπνευση να συνεργαστούν για ένα ολοκληρωμένο έργο. Το μόνο που διαθέτουν είναι αγάπη για το θέατρο. Αλλιώς όμως γίνεται από τον εκπαιδευτικό και αλλιώς από τον θεατροπαιδαγωγό (εκπαιδευτικός Γυμνασίου)