"Κι αν ήσουν εσύ;"
Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων
με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος

Απόπειρες προσέγγισης του «Άλλου»
Επιμορφωτικό εργαστήριο για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας


Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και το Γραφείο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα (Υ.Α.) στο πλαίσιο του προγράμματος «Κι αν ήσουν εσύ; Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα σε θέματα προσφύγων  με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος», διοργανώνουν επιμορφωτικό βιωματικό εργαστήριο υποστήριξης εκπαιδευτικών που υλοποιούν ή που ενδιαφέρονται να υλοποιήσουν ανάλογα προγράμματα.

Σχεδιασμός: Μαντώ Κουρετζή, Στέλιος Βγαγκές. 
Εμψυχωτες-επιμορφωτές: Μαντώ Κουρετζή, παιδαγωγός-εμψυχώτρια Θ.Π.-ειδική σε θέματα Αισθητικής Αγωγής & Ελληνικού Πολιτισμού, Στέλιος Βγαγκές δάσκαλος - εμψυχωτής Θ.Π., Βιργινία Κεχαγιά, θεατρολόγος- εμψυχώτρια  Θ.Π.,  Βάλια Καλογρίδη, εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής- εμψυχώτρια  Θ.Π.

Σύντομη περιγραφή:  Οι συμμετέχοντες θα δράσουν μέσω της μεθόδου του Θεατρικού παιχνιδιού-Παιδαγωγικής Θεάτρου που αποτελεί μέσο ενεργοποίησης και απελευθέρωσης της φαντασίας, μέσο επικοινωνίας και καλλιέργειας των ανθρωπίνων σχέσεων. Είναι ένα «δημιουργικό συμβάν» που παρέχει άμεση ικανοποίηση. Στηρίζεται σε τέσσερα  επίπεδα: το ψυχολογικό, το κοινωνικό, το αισθητικό και το παιδευτικό. Χρησιμοποιεί ποικίλες τεχνικές και δομείται σε τέσσερις φάσεις: Α) της απελευθέρωσης, Β) της αναπαραγωγής, Γ) του σκηνικού αυτοσχεδιασμού και Δ) της ανάλυσης.

Η επιμόρφωση θα  εστιάσει κυρίως σε 3 ενότητες:

Α) Το Θεατρικό Παιχνίδι ως εμψυχωτική διαδικασία δημιουργίας και  ανάπτυξης της σχεσιοδυναμικής της ομάδας
Θεωρητική προσέγγιση: τίθενται τα πλαίσια του εργαστηρίου, της μεθόδου και της θεματικής που θα μας απασχολήσει, τοποθετώντας το ζητούμενο: α) σε παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά θέματα (ένταξη, αποδοχή, ξενοφοβία, διαφορετικότητα και β) σε ψυχοσυναισθηματικές, κοινωνικές και υπαρξιακές δομές (τι εννοούμε πολυπολιτισμική κοινωνία, τι ορίζεται ως «εγώ» τι ως «άλλος»).
Ασκήσεις και παιχνίδια: γνωριμία των επιμορφούμενων, απελευθέρωση.
Στόχοι: Να δημιουργηθεί επαφή και επικοινωνία με τα μέλη της ομάδας. Να δοθεί η ευκαιρία στους παίκτες να βγουν από τους κατεστημένους κανόνες που δεσμεύουν τη φαντασία με αποτέλεσμα να αρχίσουν να απελευθερώνονται σκηνικά, να αλληλεπιδρούν, να συντονίζονται και να προβληματίζονται από κοινού.
Β) Το «Παιχνίδι των ρόλων», ως μέσο προσέγγισης του Άλλου.
Ανάπτυξη  ποικίλων ρόλων:
Σ’ αυτά τα παιχνίδια στόχος είναι  οι συμμετέχοντες:  - Να προβάλουν τις προσωπικές του απόψεις και να διερευνήσουν τις απόψεις άλλων, χωρίς να δίνεται έμφαση στις υποκριτικές δεξιότητες αλλά στην προσπάθεια να αποφεύγουν  την απλή «περιγραφή» μιας κατάστασης και  να εμβαθύνουν στην ουσία της. - Να επεξεργαστούν διάφορα θέματα της καθημερινότητας, (κοινωνικά, περιβαλλοντικά, αισθητικά, παιδαγωγικά) και να ενθαρρυνθεί η συμμετοχή αλλά και η δυνατότητα κατάθεσης μιας άποψης  ενός συνόλου ανθρώπων για κάτι.
- Μέσω αυτοσχεδιασμών να έχουν τη δυνατότητα να συν-εργάζονται και να συν- δημιουργούν «σε ρόλο».- Να προσπαθήσουν να αποδέχονται ο ένας τον άλλον, -  Να ανακαλύψουν τα εκφραστικά τους μέσα, -  Να λειτουργήσουν  ενσυναισθητικά.

Γ) Το Θεατρικό Παιχνίδι  ως σύγχρονη εκπαιδευτική προσέγγιση.
Το θεατρικό παιχνίδι  προσεγγίζει την εκπαιδευτική διαδικασία μέσα από μια ενταξιακή   φιλοσοφία, διαφοροποίησης της διδασκαλίας, όπως οι καιροί απαιτούν. Οι συμμετέχοντες θα ασκηθούν στο ίδιο  θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα που θα εφαρμοστεί και στα παιδιά, ώστε να δουν και να βιώσουν πώς προκύπτει: -   Η ενδυνάμωση και ο εμπλουτισμός της διδασκαλίας, -Η συνεργασία και η ενεργός συμμετοχή όλων των μαθητών, -   Η αλλαγή στην επικοινωνιακή σχέση δάσκαλου – μαθητή, - Η δυνατότητα αισθητικής διαμόρφωσης ενός μαθήματος, -   Η συμβολή του μαθητή στην ανακάλυψη της γνώσης, -   Η ανάπτυξη της δημιουργικής φαντασίας και του κριτικού στοχασμού, -   Η εφαρμογή διαθεματικών προσεγγίσεων

Συμμετοχές: οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να παρακολουθούν την ιστοσελίδα του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση για τις ημερομηνίες και τη διαδικασία επιλογής. Προτεραιότητα έχουν τα μέλη.

Γραμματεία/Πληρ.: Γιάννα παπαδοπούλου humanrights@theatroedu.gr / 2106541600
www.TheatroEdu.gr


 

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - UNHCR