"Κι αν ήσουν εσύ;"
Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων
με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος

ΑΘΗΝΑ
26/11/2016

ΠΗΡΑΝ ΜΕΡΟΣ: 83 εκπαιδευτικοί

1) Νάσια Χολέβα, Σύμβουλος και επιμορφώτρια Προγράμματος «κι αν ήσουν εσύ;»
Το Πρόγραμμα «κι αν ήσουν εσύ;» . Οι Δράσεις και οι δυνατότητες για τα σχολεία
Χαρά Τσουκαλά, Συντονίστρια Δράσης «Μονόλογοι από το Αιγαίο»
«Μονόλογοι από το Αιγαίο»: Μια δράση με παγκόσμια εμβέλεια
ΠΗΡΑΝ ΜΕΡΟΣ: 83 εκπαιοδευτικοί

2) «Από την πόλη έρχομαι»
Στέλιος Βγαγκές,
εμψυχωτής θεατρικού παιχνιδιού, δάσκαλος
Με αποσκευές τις αναμνήσεις μέσα στη «βαλίτσα» του μυαλού και της ψυχής έρχομαι από την πατρίδα που αφήνω και αναζητώ μια νέα. Κουβαλώ όλα εκείνα που κανείς δεν μπορεί να μου τα πάρει γιατί είναι βαθειά φυλαγμένα. Είναι αυτά που έχω νιώσει, που έχω δει, που έχω μάθει. Τα διδάχτηκα από εμπειρίες που απέκτησα, από ανθρώπους που σχετίστηκα, από τόπους που επισκέφτηκα, από στιγμές που έζησα. Όλα αυτά με έκαναν ό,τι είμαι και ό,τι με χαρακτηρίζει. Μ΄ αυτά θα πορευτώ από εδώ και πέρα για να συνεχίσω σ΄ αυτό που καλούμαι να υπερασπιστώ. Τη ζωή. Ό,τι φέρω θέλω να τα μοιραστώ με τους ανθρώπους που θα συναντήσω στους καινούργιους τόπους που επέλεξα να πάω ή η ανάγκη με οδήγησε σ’ αυτούς. Να πάρω και να δώσω, να αγαπήσω και ν αγαπηθώ, να συμπορευτώ στις δυσκολίες και στις ευκολίες, στα καλά και στα δυσάρεστα. Ένα θεατρικό παιχνίδι που χρησιμοποιεί συμβολισμούς μέσω του παιχνιδιού των ρόλων και στόχο έχει την ευαισθητοποίηση των παικτών σε θέματα που αφορούν στις πανανθρώπινες ανάγκες της εγκατάστασης, της διαβίωσης, της επικοινωνίας, της αποδοχής, του σεβασμού της ταυτότητας και της προσωπικής μας ιστορίας.
ΠΗΡΑΝ ΜΕΡΟΣ: 9 εκπαιδευτικοί

3) «Μονόλογοι από το Αιγαίο»
Βέρα Λάρδη, ηθοποιός, εκπαιδεύτρια ενηλίκων, Ηρώ Ποταμούση, κοινωνιολόγος, θεατροπαιδαγωγός
Τον Μάιο –Ιούλιο 2016 το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και την ΜΚΟ Πράξις πραγματοποίησαν τη δράση «Μονόλογοι από το Αιγαίο», με στόχο την καταγραφή των ιστοριών ασυνόδευτων εφήβων. Το εργαστήρι, αξιοποιώντας το υλικό που προέκυψε από την παραπάνω δράση στοχεύει στην ευαισθητοποίηση των συμμετεχόντων σε ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων γενικότερα και των δικαιωμάτων των προσφύγων ειδικότερα και στην εξοικείωση των εκπαιδευτικών με τη χρήση τεχνικών θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος, που μπορούν να αξιοποιηθούν στο σχεδιασμό προγραμμάτων ή μαθημάτων με ανάλογη θεματολογία. Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, θεατρολόγους, θεατροπαιδαγωγούς και συντονιστές ομάδων νέων. Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να φορούν άνετα ρούχα και παπούτσια (ιδανικά φόρμα και αθλητικά παπούτσια), ώστε να μπορούν να κινηθούν άνετα στο χώρο και το πάτωμα.
ΠΗΡΑΝ ΜΕΡΟΣ: 20 εκπαιδευτικοί

4) “εγώ – εσύ – εμείς …μαζί” - Απόπειρες προσέγγισης του «Άλλου»
Μαρίνος Παρασκευόπουλος, παιδαγωγός-εμψυχωτής Θ.Π, Μαριλένα Μπεκρή, ψυχολόγος- εμψυχώτρια Θ.Π
Το εργαστήριο αυτό θεατρικού παιχνιδιού υλοποιείται σε μαθητές νηπιαγωγείου και δημοτικού με βασικούς στόχους οι μαθητές να διευρύνουν τους κώδικες επικοινωνίας τους, να παίξουν, να εκφραστούν και να ψυχαγωγηθούν με το θεατρικό παιχνίδι, να προβληματιστούν, να διαδράσουν και να πάρουν θέση σε θέματα «μετανάστευσης», να παρουσιάσουν τις δικές τους «ιστορίες» με τη μορφή σκηνικών δρώμενων που θα προκύψουν από την προσπάθεια να συντονιστούν περισσότερα “εγώ” από κοινού να φέρουν ένα αποτέλεσμα μέσω μιας διαδικασίας σύνθεσης που εξελίσσεται στο “εμείς”. Το εργαστήριο διαπραγματεύεται θέματα ενότητας, επικοινωνίας, αποδοχής όπου το θέμα δίνεται συμβολικά. Έτσι επιλέγουμε το Ουράνιο Τόξο ως ένα φαινόμενο αρμονικής σύνθεσης των χρωμάτων που «αγκαλιάζει» το τοπίο μετά την βροχή. Αρχικά, στήνουμε ένα μύθο για τις «χώρες» των χρωμάτων. Το παιχνίδι ξεκινά με αυτοσχεδιασμό από τους θεατροπαιδαγωγούς. Εμφανίζονται τα τρία βασικά χρώματα και είναι βυθισμένα στο «εγώ» τους αφού το καθένα θεωρεί τον εαυτό του σπουδαιότερο από τους άλλους. Η δράση εξελίσσεται καθώς τυχαία συγκρούονται και από αυτή την «επαφή» τους προκύπτουν κάθε φορά νέα χρώματα (τα συμπληρωματικά τους). Καταλαβαίνουν τότε ότι δεν υπάρχει μόνο το «Εγώ». Το παιχνίδι αρχίζει …Το εργαστήριο σχεδιάστηκε από τη Μαντώ Κουρετζή και το Στέλιο Βγαγκέ.
ΠΗΡΑΝ ΜΕΡΟΣ: 17 εκπαιδευτικοί

5) «κι αν ήσουν εσύ; Τι θα ‘κανα εγώ;»
Νάσια Χολέβα, θεατροπαιδαγωγός
Πώς εισάγω το θέμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην ομάδα μου βιωματικά; Πώς διατηρώ το ενδιαφέρον των μαθητών μου στις δραστηριότητες; Πώς αντιμετωπίζω μια τάξη με πολυπολιτισμικό προφίλ; Στο εργαστήρι αυτό θα δοκιμάσουμε μια σειρά από παιχνίδια και δραστηριότητες που αποτελούν μέρος της επιμόρφωσης του «κι αν ήσουν εσύ; - ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος» (το πρόγραμμα αυτό υλοποιείται σε πολλές πόλεις της Ελλάδας από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση με τη συνεργασία και συγχρηματοδότηση της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, από το Φεβρουάριο του 2015). Στόχος του εργαστηρίου είναι να δώσει στους συμμετέχοντες μια σειρά από χρήσιμες προτάσεις για υλοποίηση μέσα στην τάξη ή την ομάδα τους. Παράλληλα, θα εξετάσουμε τα όρια του κάθε εργαλείου, τις πιθανές τροποποιήσεις ή παραλλαγές του, θα εντοπίσουμε πιθανούς κινδύνους στην εμψύχωση και θα αναζητήσουμε λύσεις και σε θέματα συντονισμού μιας ομάδας. Το εργαστήριο είναι φυσικά βιωματικό, Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να φορούν άνετα ρούχα και παπούτσια για κινητικές ασκήσεις στο χώρο και να φέρουν μαζί τους …κέφι και όρεξη για πειραματισμούς!
ΠΗΡΑΝ ΜΕΡΟΣ: 16 εκπαιδευτικοί

6) «Πάρτε τα παιδιά σας απ’ τα σχολεία!»: ένα βιωματικό εργαστήριο για την εξερεύνηση των εννοιών του ρατσισμού και της ξενοφοβίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Βασίλης Ψυλλάς, θεατροπαιδαγωγός, ηθοποιός, φιλόλογος, Ευθύμης Χρήστου, σκηνοθέτης, perfomer, θεατροπαιδαγωγός
Στο συγκεκριμένο εργαστήριο, με πυρήνα το θεατρικό μονόλογο «Βρομιά» του Ρ.Σνάιντερ, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να διερευνήσουν έννοιες όπως ρατσισμός, διαφορετικότητα, ταυτότητα, επιλογή, μέσω της σωματικής έκφρασης και πιο συγκεκριμένα μέσω των τεχνικών που χρησιμοποιούνται στα εργαστήρια Corpus.Vox.Drama. Τα εργαστήρια Corpus.Vox.Drama. (Σώμα, Φωνή, Θεατρική Έκφραση) μετά τη συνεχή εφαρμογή τους σε εφήβους και ενήλικες, στοχεύουν στη μεταφορά του υλικού τους σε εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι συμμετέχοντες μέσω καθοδηγούμενων αυτοσχεδιασμών θα συνθέσουν τη δική τους πρόταση – θέση, χρησιμοποιώντας δοσμένα στοιχεία performance. Το εργαστήριο απευθύνεται σε καθηγητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, θεατρολόγους, θεατροπαιδαγωγούς και φοιτητές. Οι συμμετέχοντες θα χρειαστούν άνετα στην κίνηση ρούχα και παπούτσια.
ΠΗΡΑΝ ΜΕΡΟΣ: 21 εκπαιδευτικοί