"Κι αν ήσουν εσύ;"
Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων
με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος

Σεμινάριο για εκπαιδευτικούς προσχολικής εκπαίδευσης (Σ4)
«Εγώ- εσύ- εμείς… μαζί: απόπειρες προσέγγισης του «Άλλου»,


Αθήνα 19 Ιουνίου 2017. 09:00-11:00

Το Πανελήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία ΟΗΕ για τους πρόσφυγες, στο πλαίσιο του προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ; - ένα πρόγραμμα ευασισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων", συμμετέχουν στη πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος ΦΡΕΝΕ με το επιμορφωτικό θεατρικό εγαστήριο "Εγώ- εσύ- εμείς… μαζί: απόπειρες προσέγγισης του "Άλλου'".

Το εργαστήριο είναι βιωματικό και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της προσχολικής εκπαίδευσης που ήδη συμμετέχουν στη πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος ΦΡΕΝΕ.

Εμψυχωτής: Στέλιος Βγαγκές.
Σχεδιασμός: Μαντώ Κουρετζή, Στέλιος Βγαγκές.

Οι συμμετέχοντες θα δράσουν μέσω της μεθόδου του Θεατρικού παιχνιδιού-Παιδαγωγικής Θεάτρου που αποτελεί μέσο ενεργοποίησης και απελευθέρωσης της φαντασίας, μέσο επικοινωνίας και καλλιέργειας των ανθρωπίνων σχέσεων. Στηρίζεται σε τέσσερα επίπεδα: το ψυχολογικό, το κοινωνικό, το αισθητικό και το παιδευτικό. Χρησιμοποιεί ποικίλες τεχνικές και δομείται σε τέσσερις φάσεις: Α) της απελευθέρωσης, Β) της αναπαραγωγής, Γ) του σκηνικού αυτοσχεδιασμού και Δ) της ανάλυσης.
Η επιμόρφωση θα εστιάσει κυρίως σε 3 ενότητες:
Α) Το Θεατρικό Παιχνίδι ως εμψυχωτική διαδικασία δημιουργίας και ανάπτυξης της σχεσιοδυναμικής της ομάδας
Θεωρητική προσέγγιση: τίθενται τα πλαίσια του εργαστηρίου, της μεθόδου και της θεματικής που θα μας απασχολήσει, τοποθετώντας το ζητούμενο: α) σε παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά θέματα (ένταξη, αποδοχή, ξενοφοβία, διαφορετικότητα και β) σε ψυχοσυναισθηματικές, κοινωνικές και υπαρξιακές δομές (τι εννοούμε πολυπολιτισμική κοινωνία, τι ορίζεται ως «εγώ» τι ως «άλλος»).
Ασκήσεις και παιχνίδια: γνωριμία των επιμορφούμενων, απελευθέρωση.
Β) Το «Παιχνίδι των ρόλων», ως μέσο προσέγγισης του Άλλου.
Ανάπτυξη ποικίλων ρόλων: Σ’ αυτά τα παιχνίδια στόχος είναι οι συμμετέχοντες: - Να προβάλουν τις προσωπικές του απόψεις και να διερευνήσουν τις απόψεις άλλων, χωρίς να δίνεται έμφαση στις υποκριτικές δεξιότητες αλλά στην προσπάθεια να αποφεύγουν την απλή «περιγραφή» μιας κατάστασης και να εμβαθύνουν στην ουσία της. - Να επεξεργαστούν διάφορα θέματα της καθημερινότητας, (κοινωνικά, περιβαλλοντικά, αισθητικά, παιδαγωγικά) και να ενθαρρυνθεί η συμμετοχή αλλά και η δυνατότητα κατάθεσης μιας άποψης ενός συνόλου ανθρώπων για κάτι.
- Μέσω αυτοσχεδιασμών να έχουν τη δυνατότητα να συν-εργάζονται και να συν- δημιουργούν «σε ρόλο».- Να προσπαθήσουν να αποδέχονται ο ένας τον άλλον, - Να ανακαλύψουν τα εκφραστικά τους μέσα, - Να λειτουργήσουν ενσυναισθητικά.
Γ) Το Θεατρικό Παιχνίδι ως σύγχρονη εκπαιδευτική προσέγγιση.
Το θεατρικό παιχνίδι προσεγγίζει την εκπαιδευτική διαδικασία μέσα από μια ενταξιακή φιλοσοφία, διαφοροποίησης της διδασκαλίας, όπως οι καιροί απαιτούν. Οι συμμετέχοντες θα ασκηθούν στο ίδιο θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα που εφαρμόζεται και στα παιδιά, ώστε να δουν και να βιώσουν πώς προκύπτει: - Η ενδυνάμωση και ο εμπλουτισμός της διδασκαλίας, -Η συνεργασία και η ενεργός συμμετοχή όλων των μαθητών, - Η αλλαγή στην επικοινωνιακή σχέση δάσκαλου – μαθητή, - Η δυνατότητα αισθητικής διαμόρφωσης ενός μαθήματος, - Η συμβολή του μαθητή στην ανακάλυψη της γνώσης, - Η ανάπτυξη της δημιουργικής φαντασίας και του κριτικού στοχασμού, - Η εφαρμογή διαθεματικών προσεγγίσεων

Ο Στέλιος Βγαγκές είναι Δάσκαλος και Εμψυχωτής Θεατρικού Παιχνιδιού (ΘΠ). Υπηρετεί στο 15ο Δημοτικό Σχολείο Καλλιθέας. Είναι Ιδρυτικό μέλος του Εργαστηρίου Πολιτιστικής Εκπαίδευσης «Σχολείο Παιχνιδιού» όπου διδάσκει Θεατρικό Παιχνίδι-Παιδαγωγική Θεάτρου σε παιδιά και ενήλικες. Συμμετείχε ως επιμορφωτής Θ.Π. και βασικός συνεργάτης του Λ. Κουρετζή στο πρόγραμμα «Μελίνα Τέχνη και Πολιτισμός στην εκπαίδευση» (του Υπ. Παιδείας) και είχε τον βασικό συντονισμό των κλιμακίων Θ.Π. που επισκέφθηκαν τα 83 πιλοτικά σχολεία του προγράμματος. Συμμετείχε επίσης στο σχεδιασμό διαπολιτισμικού εκπαιδευτικού προγράμματος που βασιζόταν σε παραμύθια Κουρδικού και Τσιγγάνικου πληθυσμού. Έχει διδάξει: στα ΠΕΚ (Υπ. Παιδείας), ΙΔΕΚΕ, Θ. Ημέρας με θέμα: «Το Θ.Π. στην εκπαιδευτική διαδικασία». Υπήρξε και συνεχίζει να είναι εισηγητής σε ημερίδες σχολικών Συμβούλων της χώρας καθώς και φορέων, συλλόγων και οργανισμών. Συμμετέχει ως επιμορφωτής σε σεμινάρια εκπαιδευτικών με την ιδιότητα του εξωτερικού συνεργάτη του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει συγγραφικό έργο σε εκπαιδευτικά βιβλία και περιοδικά. Είναι μέλος του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και συμμετέχει ως εισηγητής και εμψυχωτής Θ.Π. σε συνέδρια και σεμινάριά του. Το σχολ. έτος 2010-2011, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (ΟΕΠΕΚ) συμμετείχε στην βασική ομάδα σχεδιασμού και συντονισμού του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση», που αφορούσε στην επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών Αισθητικής Αγωγής στα Δημοτικά Σχολεία με ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα. Είναι εξωτερικός επιστημονικός συνεργάτης του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου (ΕΚΠΑ)