"Κι αν ήσουν εσύ;"
Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων
με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ "κι αν ήσουν εσύ;" ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ

«εγώ – εσύ – εμείς… μαζί: απόπειρες προσέγγισης του «Άλλου»

για μαθητές Νηπιαγωγείου και Δημοτικού
δωρεάν για περιορισμένο αριθμό σχολείων
προταιρεότητα σε εκπαιδευτικούς μέλη του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

ΦΟΡΜΑ ΑΙΤΗΣΗΣ


Στο πλαίσιο του Προγράμματος «κι αν ήσουν εσύ;» που υλοποιεί το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, παρουσιάζεται σε σχολεία  και για μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης το εργαστήριο «εγώ – εσύ – εμείς… μαζί: απόπειρες προσέγγισης του «Άλλου». 

Διάρκεια: 2 διδακτικές (συνεχόμενες) ώρες για μέχρι 25 μαθητές

Το Πρόγραμμα "κι αν ήσουν εσύ;" και τα Εργαστήρια για μαθητές έχουν εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας και προσφέρονται δωρεάν

Ο σχεδιασμός του εργαστηρίου έγινε από τη Μαντώ Κουρετζή και το Στέλιο Βγαγκέ και η υλοποίηση στα σχολεία γίνεται από ομάδα πιστοποιημένων εμψυχωτών στους οποίους περιλαμβάνονται: η Μαντώ Κουρετζή, παιδαγωγός-εμψυχώτρια Θ.Π.-ειδική σε θέματα Αισθητικής Αγωγής & Ελληνικού Πολιτισμού, ο Στέλιος Βγαγκές δάσκαλος - εμψυχωτής Θ.Π., η Βιργινία Κεχαγιά, θεατρολόγος- εμψυχώτρια  Θ.Π.,  η Βάλια Καλογρίδη, εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής- εμψυχώτρια  Θ.Π. η Χριστίνα Στουραϊτη νηπιαγωγός, παιδαγωγός Εφαρμοσμένου Θεάτρου, εμψυχώτρια Θ.Π, ο Μαρίνος Παρασκευόπουλος εμψυχωτής Θ.Π, η Μαριλένα Μπεκρή ψυχολόγος- εμψυχώτρια Θ.Π., η Λαμπρινή Αρβανιτίδου θεατρολόγος- εμψυχώτρια. Θ.Π., η Βένια Βγαγκέ Τεχνών Ήχου-Εικόνας- εμψυχώτρια Θ.Π, η Πένυ Τριανταφύλλου δασκάλα- εμψυχώτρια Θ.Π.

Γενικοί στόχοι:
 Η ενίσχυση και ανάπτυξη της δημιουργικής ικανότητας των παιδιών ώστε α) να διευρύνουν τους κώδικες επικοινωνίας τους,  β) να παίξουν, να εκφραστούν και να Ψυχαγωγηθούν  με το Θεατρικό Παιχνίδι το οποίο προσφέρει ένα σταθερό πλαίσιο επικοινωνίας, αποδοχής και συνεργασίας χωρίς ανταγωνισμό και αντιπαλότητα, γ) να παρουσιάσουν τις δικές τους  «ιστορίες» με τη μορφή σκηνικών δρώμενων που θα προκύψουν από την  προσπάθεια να συντονιστούν  περισσότερα «ΕΓΩ», ώστε από κοινού να φέρουν ένα αποτέλεσμα μέσω μιας διαδικασίας σύνθεσης που εξελίσσεται στο ΕΜΕΙΣ…
Το πρόγραμμα διαπραγματεύεται το θέμα της ενότητας, της επικοινωνίας, της αποδοχής και της σημασίας του «Εμείς-Μαζί» και ειδικότερους στόχους έχει: α) να προσεγγίσει εναλλακτικούς κώδικες επικοινωνίας, β) να προκαλέσει τα παιδιά να προβούν σε πολλαπλές ταξινομήσεις, γ) να ενισχύσει πολύπλευρα το συντονισμό που αποτελεί προϋπόθεση οργάνωσης της σκέψης, δ) να εμπλέξει τα παιδιά στην παραγωγή «μύθου», ε) να παροτρύνει, μέσα από διαφορετικά ερεθίσματα, τους παίκτες να ενεργοποιήσουν τη συμβολική τους σκέψη ώστε να ενισχυθεί η δημιουργική φαντασία, στ) να ενθαρρύνει την αλληλεπίδραση και την αποδοχή

Σύντομη περιγραφή  Εργαστηρίου:

1) για μαθητές Νηπιαγωγείου και Α’, Β’, Γ’, Δ’ Τάξεων Δημοτικού

Το θέμα δίνεται συμβολικά στα παιδιά. Θεωρούμε ότι τις έννοιες  που θέλουμε να αντιληφθούν, συναισθανθούν και βιώσουν είναι προτιμότερο να τις αντλήσουμε από τη «φύση» Έτσι επιλέγουμε το ΟΥΡΑΝΙΟ ΤΟΞΟ ως ένα φαινόμενο αρμονικής σύνθεσης των χρωμάτων που «αγκαλιάζει» το τοπίο μετά την βροχή. Αρχικά, στήνουμε ένα «μύθο» για τις χώρες των χρωμάτων. Το παιχνίδι ξεκινά με αυτοσχεδιασμό από τους θεατροπαιδαγωγούς. Εμφανίζονται τα τρία βασικά χρώματα και είναι βυθισμένα στο «εγώ» τους αφού το καθένα θεωρεί τον εαυτό του σπουδαιότερο από τους άλλους. Η δράση εξελίσσεται καθώς τυχαία συγκρούονται και από αυτή την «επαφή» τους προκύπτουν κάθε φορά νέα χρώματα (τα συμπληρωματικά τους). Καταλαβαίνουν τότε ότι δεν υπάρχει μόνο το «Εγώ». Το παιχνίδι αρχίζει …

Τα παιδιά αρχικά συμμετέχουν σε διάφορα αισθησιοκινητικές δράσεις ώστε να αρχίσουν να συντονίζονται και να επικοινωνούν μεταξύ τους. Η «σκηνική» συμμετοχή τους ξεκινά  όταν κάποιοι ταξιδιώτες (οι θεατροπαιδαγωγοί) αρχίζουν να αφήνουν τα «ίχνη» τους (τα 7 χρώματα δηλ. του ουράνιου τόξου)  στο χώρο (καρτέλες των αντίστοιχων χρωμάτων). Τα παιδιά πατούν πάνω σ΄ αυτά τα ίχνη  κι έτσι αρχίζει η ομαδοποίησή τους Παιχνίδια κίνησης, ρυθμού αλλά και ρυθμικού λόγου τα συνδέουν σε αυτή τη φάση με στόχο να καταλάβουν αυτό που τους ενώνει (δηλ. το χρώμα τους) και έτσι να προβούν σε ένα πρώτο σκηνικό δρώμενο. Στη συνέχεια προχωρούν σε μεγαλύτερη διεύρυνση  αρχίζοντας τη γνωριμία και με όσους ανήκουν στα άλλα «χρώματα». Μέσα από νέα παιχνίδια αναδιαμορφώνονται οι  ομάδες ώστε στην κάθε μια να υπάρχουν εκπρόσωποι όλων των χρωμάτων. Έτσι, ενώνονται τα όσα ο καθένας έφερε από την προηγούμενη ομάδα του και έτσι δημιουργείται μια νέα  σχέση, πιο πλουραλιστική. Τότε προκύπτουν νέα δρώμενα. Τέλος παρωθούνται τα παιδιά να αναποδογυρίσουν τις  χρωματιστές καρτέλες και να τις τοποθετήσουν στο έδαφος (σαν να φτιάχνουν ένα παζλ) όπου αποκαλύπτεται ένα ουράνιο τόξο. Ενωμένοι  ολοκληρώνουν το παιχνίδι.

 

2) για μαθητές Ε’ και ΣΤ’ Τάξεων Δημοτικού

Το θέμα «εγώ – εσύ – εμείς  …μαζί» δίνεται  στα μεγαλύτερα παιδιά, σε 3 παραμέτρους μέσα από ασκήσεις και παιχνίδια, που στόχο έχουν α) την απελευθέρωση των μελών της ομάδας, β) την ανάδυση της εκφραστικότητας τους, γ) την υπέρβαση της αμηχανίας τους ώστε να «λυθούν» και να αρχίσουν να επικοινωνούν.
α)Προβλήματα και  δυσκολίες στην προεφηβική ηλικία: προβάλλονται εικόνες που αναπαριστούν διάφορες «σκηνές» από θέματα κοινωνικά, υπαρξιακά, σχολικά κ.α. που απασχολούν τα παιδιά αυτής της ηλικίας. Καλούνται να τεθούν απέναντι στις εικόνες άλλοτε ατομικά  και άλλοτε ομαδικά. Στη συνέχεια χωρίζονται σε ομάδες και η κάθε μια επιλέγει, μετά από συλλογικό προβληματισμό, την εικόνα που ενδιαφέρει τα μέλη της περισσότερο, για να την αναπαραστήσει θεατρικά.

β) Εγώ- Είμαι- Έχω- και τα ίδια- με την προσθήκη του «δεν» (π.χ δεν έχω… δεν είμαι ή εγώ δεν…): τρεις υποστάσεις του ανθρώπου που κλίνονται σε όλα τα πρόσωπα αποτελούν ερέθισμα για κείμενο που συνθέτει η κάθε ομάδα και στη συνέχεια το παρουσιάζει σκηνικά.

γ) Αγάπη-Φόβος-Απώλεια : τρεις πανανθρώπινες καταστάσεις. Πώς τίθεται ένα παιδί στο καθένα από αυτά; Τι προσωπικές αναγωγές κάνει; Πώς τις καταθέτει και τις μοιράζεται με την ομάδα; Πώς τις συνθέτει σε δρώμενο.


ΠΩΣ ΝΑ ΕΡΘΕΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Το Εργαστήριο μπορεί να έρθει μετά από αίτηση του σχολείου.
Λόγω του μεγάλου αριθμού αιτημάτων και περιορισμένης δυνατότητας υλοποίησης θα γίνεται κλήρωση. Προτεραιότητα έχουν τα μέλη του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

Γραμματεία / Πληρ.:  2106541600
www.Theatroedu.gr


--------------------------------------------------------
ΦΟΡΜΑ ΑΙΤΗΣΗΣ: ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ "Εγω-Εσυ-Εμεις-Μαζι" ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ...ΕΔΩ!